Miksi Opus 1 tehtiin?
Uusimmissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014) sekä Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2017) säveltäminen on ensimmäistä kertaa tuotu kiinteäksi osaksi musiikkioppilaitosten ja peruskoulujen arkea.
Opus 1 – sävellyspedagogian aineistopankki pyrkii omalta osaltaan vastaamaan uusien opetussuunnitelmien myötä syntyneeseen opetusmateriaalin tarpeeseen sekä tarjoamaan työkaluja ja näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen ja -ohjaukseen niin opettajille kuin opetusta järjestäville tahoille.
Hankkeen suunnitellut työryhmä haluaa olla mukana rakentamassa uudenlaista säveltäjyyden ja säveltämisen kulttuuria. Mitä laajemman joukon lapsia ja nuoria ohjaamme sävellyksen pariin jo varhaisessa vaiheessa, sitä monimuotoisempi ja kukoistavampi on säveltaiteemme tulevaisuus.
Toivomme, että tämä materiaalisivusto rohkaisee oppilaita ja opettajia heittäytymään säveltämisen maailmaan. Jännittää ei tarvitse! Säveltää voi kuka vain, ja innostuksen kasvaessa säveltämiseen voi keskittyä yhä syvemmin ammattisäveltäjän ohjauksessa.
Kenelle Opus 1 on tarkoitettu?
Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on tarkoitettu kaikille säveltämisestä ja sävellyspedagogiikasta kiinnostuneille.
Tehtävät on laadittu ennen kaikkea musiikkioppilaitosten ryhmäopetuksen tarpeet huomioon ottaen, mutta ne soveltuvat osittain myös koulujen musiikinopetukseen.
Tehtäviä voi yhdistää esimerkiksi instrumenttiopintoihin ja musiikin hahmotustaitoihin. Osaa tehtävistä voidaan hyödyntää myös henkilökohtaisessa sävellysopetuksessa.
Sivustolta löytyy tehtäviä eri taitotasoille, mutta monet harjoituksista sopivat kaikenikäisille ja monen tasoisille oppilaille.
Suurinta osaa tehtävistä voivat ohjata kaikki musiikkioppilaitosten opettajat ja koulujen musiikinopettajat. Vaativimpien tehtävien ohjaajalta vaaditaan sävellyksen syvällisempää asiantuntemusta.
Mitä Opus 1 sisältää?
Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki tarjoaa virikkeitä ja vinkkejä sekä monipuolisen valikoiman tehtäviä säveltämisen alkuopetukseen erikokoisissa ryhmissä ja yksilöopetuksessa.
Tehtävät on ryhmitelty sivustolle vaatimustason ja tehtävään sisältyvien keskeisten teemojen perusteella.
Vaatimustasoja on neljä: vasta-alkajat, hieman edistyneemmät, edistyneet ja syventävä.
Teemakokonaisuuksia on kymmenen:
– Kuunteleminen
– Mielikuvitus & muut taiteet
– Musiikin elementit
– Musiikin rakenteet & analyysi
– Teknologia
– Notaatio & musiikkisanasto
– Soittaminen & laulaminen
– Sovittaminen & stemmat
– Tyylilajit & sävellystekniikat
– Vuorovaikutus & yhteistyö
Tehtäviä voi hakea sivustolta myös viitteellisen ryhmäkoon, tehtävään vaadittavan ajan tai työskentelyvälineiden perusteella.
Tehtävien lisäksi sivustolta löytyy artikkeleita, joissa säveltäjät, pedagogit ja tutkijat avaavat erilaisia näkökulmia sävellyksenopetukseen.
Työryhmä ja yhteystiedot
Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankin kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanke sai alkunsa Suomen Säveltäjät ry:n ja Mutes ry:n yhteistyönä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö.
Työryhmän jäsenet:
Sanna Ahvenjärvi on valmistunut säveltäjäksi Salzburgin Mozarteum-yliopistosta sekä suorittanut musiikin teorian ja säveltapailun opettajan jatkotutkinnon Oulun konservatoriossa. Ahvenjärvi toimii sävellyksen ja musiikin hahmotusaineiden lehtorina Jokilaaksojen musiikkiopistossa. Vuodesta 2004 alkaen Ahvenjärvi on ohjannut sävellys- sekä improvisaatiotyöpajoja mm. Lapin musiikkiopistossa (SML:n ja Fimicin Säveltäjä musiikkioppilaitoksessa -projekti), Oulun konservatoriossa, Merikanto-opistossa, Ylivieskan seudun musiikkiopistossa (Suomen Säveltäjät ry:n SäPe-hanke) sekä Münzkirchenin musiikkikoulussa (Passauer Saiten -festivaali). Ahvenjärvi on toiminut sävellyspedagogiikan kouluttajana ja luennoitsijana useissa täydennyskoulutushankkeissa ja seminaareissa (mm. SäPe, Ääneni äärelle, Mutes ry:n ja FiSMEn seminaarit).
Marjatta Airola on teoria- ja säveltapailun opettaja, laulunopettaja ja filosofian kandidaatti ja opettaa Vantaan musiikkiopistossa musiikin perusteita sekä huolehtii ainevastaavan tehtävistä. Airola on pyrkinyt koko opettajauransa ajan kehittämään musiikin perusteiden opetusta toiminnalliseen, musisoivaan ja oppilaan omat kiinnostuksen kohteet huomioon ottavaan suuntaan. Ensimmäiset improvisaatiopohjaiseen esitykseen tähtäävät projektit Airola teki lukuvuosina 1989-99, 1999-2000 ja 2000-2001. Seuraavia askeleita kohti sävellys- ja sovitusopetuksen alkamista Vantaan musiikkiopistossa otettiin lukuvuodesta 2006-2007 alkaen, kunnes syksystä 2012 alkaen Airolan aloitteesta käynnistettiin sävellys- ja sovitusopetuksen integroimien osaksi musiikin perusteiden opetusta. Airola on ollut myös tekemässä Suomen musiikkioppilaitosten liiton Musiikin perusteiden sisällöt ja suoritusohjeet 2013 -suositusta.
Marko Alastalo (MuM, TeM, teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK) on monialainen taiteilija ja pedagogi, joka on opettanut vuodesta 2003 alkaen Vantaan musiikkiopistossa musiikin perusteita, sävellystä ja musiikkiteatteria pyrkien mahdollisimman pitkälle vietyyn integraatioon näiden oppiaineiden välillä. Vantaan musiikkiopiston lisäksi Alastalo on opettanut lyhyempiä jaksoja mm. Sibelius-Akatemiassa, Sibelius-Akatemian koulutuskeskuksessa sekä Pohjois-Helsingin, Keravan ja Pakilan musiikkiopistoissa. Hän on myös luennoinut Mutes ry:n Musiikin perusteiden seminaarissa aiheena musiikkiteatterin integroiminen musiikin perusteiden sekä sävellys- ja sovitusopintojen kanssa.
Minna Leinonen on päätoiminen säveltäjä ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyspedagogiikan tuntiopettaja. Hän on toiminut ohjaajana lukuisissa lasten ja nuorten sävellyshankkeissa (mm. Kuule, minä sävellän!, ITU, Ääneni äärelle), opettanut sävellystä musiikkiopistoissa (Keski-Helsingin musiikkiopisto, Tampereen konservatorio ja nykyinen työpaikka Pirkanmaan musiikkiopisto) ja kouluttanut monia yhteisöjä aiheesta sävellyspedagogiikka (mm. Mutes ry, FiSME, SäPe, Suomen Säveltäjät ry).
Markku Klami on valmistunut säveltäjäksi Sibelius-Akatemiasta ja musiikin hahmotustaitojen opettajaksi Turun ammattikorkeakoulusta sekä opiskellut musiikkitiedettä Turun yliopistossa. Hän on toiminut freelance-säveltäjänä vuodesta 2002 ja opettanut monipuolisesti sävellystä ja musiikkia Suomen musiikkioppilaitoskentällä vuodesta 2001, aiemmin mm. Turun ja Lahden konservatorioissa ja viimeisen kymmenen vuoden aikana pääkaupunkiseudulla Espoon musiikkopistossa, Itä-Helsingin musiikkiopistossa, Vantaan musiikkiopistossa ja Juvenalia-musiikkiopistossa. Tällä hetkellä hän opettaa sivutoimisesti Espoon musiikkiopistossa ja Itä-Helsingin musiikkiopistossa päätoimisen sävellystyönsä ohella. Klami on ollut mukana suunnittelijana ja kouluttajana useissa sävellyspedagogiikan hankkeissa (mm. Ääneni äärelle ja SäPe) ja ollut luennoimassa ja kouluttamassa mm. Mutes ry:n musiikin perusteiden seminaarissa ja TeknoDida-seminaarissa.
Tapio Lappalainen on valmistunut säveltäjäksi Salzburgin Mozarteum-yliopistosta ja suorittanut musiikin teorian ja säveltapailun opettajan jatkotutkinnon Oulun konservatoriossa. Hänellä on myös musiikkiteknologian maisterin tutkinto Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta. Syksystä 2005 alkaen Lappalainen on toiminut Jokilaaksojen musiikkiopistossa sävellyksen, musiikin hahmotusaineiden ja musiikkiteknologian opettajana. Hän on opettanut myös Oulun yliopistossa, OAMK:ssa ja Oulun konservatoriossa sekä työskennellyt studio-assistenttina Mozarteum-yliopiston MediaLab-studiossa. Lappalainen on ollut kouluttajana Mutes ry:n Musiikin perusteiden seminaareissa, TeknoDida -seminaareissa sekä valtakunnallisessa “Säveltämisen Pedagogiikka” -hankkeen toisessa vaiheessa. Vuosina 2018-2019 hän oli ohjaajana Suomen Säveltäjät ry:n Ääneni äärelle -hankkeessa Jokilaaksojen musiikkiopistossa.
Sivuston toimittamisesta on vastannut Anu Ahola. Hän on kirjoittanut yhdessä Heidi Partin kanssa tietokirjan Säveltäjyyden jäljillä – musiikintekijät tulevaisuuden koulussa (2016).
Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankkia täydennetään mahdollisuuksien mukaan, ja sen yhtenä tarkoituksena on myös kannustaa keskustelemaan sävellyspedagogiikasta. Kysymyksiä, ajatuksia ja ehdotuksia voi lähettää osoitteeseen: opus1@composers.fi.
Tietosuojaseloste ja evästeiden käyttö
Käytämme opus1.fi-sivustolla ns. cookie-toimintoa eli evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen ja liikenteen tilastoimiseen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.
Selaimesi asetukset saattavat estää evästeiden käytön tai selain voi ilmoittaa, että verkkosivu sisältää evästeitä. Muuttamalla selaimesi asetuksia saat evästeet käyttöösi tai pois käytöstä.
Käytämme myös Google Analyticsin analytiikkapalvelua. Sen avulla keräämme sinulta esimerkiksi IP-osoitteesi sekä sivustoilla liikkumiseesi liittyvää käyttödataa. Voit halutessasi estää seurannan asettamalla opt out -evästeen.
Tietosuojalauseke
Suomen Säveltäjät ry huolehtii sivuston käyttäjien tietosuojasta henkilötietolain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain velvoitteiden mukaisesti.