Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV

Opettamisesta

Sävellyspedagogiikka on uusi ja kehittyvä alue muuttuvalla taidekentällä. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa säveltäminen nähdään luontevana osana lapsen musiikillista kasvua.

Säveltämisen OPS-suositus, taiteen perusopetus

Suomen Säveltäjät ry:n säveltämisen opetussuunnitelmatyöryhmän tavoitteena on yhdenvertaistaa säveltämisen opetusta sekä alueellisesta että sävellysopettajien substanssiosaamisen näkökulmasta sekä kannustaa musiikkioppilaitoksia hyvien säveltämisen opetuksen käytäntöjen luomiseen rakentavassa yhteistyössä säveltäjien kanssa.

1.

OPS-suositus taiteen perusopetukseen

Tutustu Suomen Säveltäjät ry:n säveltämisen opetussuunnitelmatyöryhmän suositukseen.

2.

Taitotaulut OPS-käyttöön

Lataa tästä itsellesi taitotaulut! Tärkeää on tutustua käsitteisiin monipuolisesti ja hyödyntää niitä sävellyksissä oppilaan omista lähtökohdista. Taitotaulu on laaja-alainen ja kattaa koko musiikkiopistopolun – suurta osaa näistä asioista opiskellaan läpi opintojen ja säveltäjän elämän .

3.

Kohtauksia sävellystunnilta

Miten sävellystä opetetaan? Käy kurkkaamassa, mitä tunnilla tapahtuu!

Tuuli
Elektroakustiikka
Monitaide

Opettamisesta

Tutustu uuteen säveltämisen OPS-suositukseen.

Sävellyspedagogiikka on uusi ja kehittyvä alue muuttuvalla taidekentällä.

Tutustu Suomen Säveltäjien tekemään uuteen OPS-suositukseen.


Artikkeleita opettamisesta

Voiko kuka tahansa oppia säveltämistä? Miten päästä alkuun säveltämisen polulla? Miksi säveltäminen on erityisen suositeltava harrastus kaikenikäisille? Lue säveltäjien, pedagogien ja tutkijoiden ajatuksia säveltämisestä ja sen opettamisesta.

Tarinoita, improa ja jatkuvaa liikettä – Ajatuksia säveltäjäksi kasvamisesta ja sävellysopetuksesta

”Tässä artikkelissa kerron omasta kasvamisestani säveltäjäksi ja sävellyksenopettajaksi sekä luon katsauksen sävellyksen opetustarjonnan muutoksiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Lisäksi pyrin avaamaan säveltämisen ohjaamisen prosessia muutamien Opus 1 -sivustolle laatimieni tehtäväkokonaisuuksien kautta.” – Markku Klami

Imitoinnista, omasta äänestä ja identiteetistä – Kriittisiä huomioita säveltämisen pedagogiikasta

”Tässä artikkelissa peilaan eräitä säveltämisen ja sen opettamisen historiasta nousevia ajatuksia ja käytäntöjä omiin kokemuksiini sävellyksen opettajana. Tällaisia kysymyksiä ovat mm. sävellystekniikan ja luovuuden välinen rajankäynti, imitoimalla oppiminen ja identiteetin muotoutuminen sekä säveltäjämyytin tiedostamaton vaaliminen.” – Riikka Talvitie

Sävellyspedagogiikan historiaa notaation keksimisestä nykypäivään

”Säveltämistä on opetettu vuosisatoja, mutta jostain syystä sävellyspedagogiikasta ei sellaisenaan ole muodostunut merkittävää akateemista oppiainetta tai laajalti tutkittua musiikkikulttuurin aluetta. Se on pikemmin kokoelma erilaisia käytännön taitoja, joita on siirretty sukupolvelta toiselle mestari-kisälli-asetelmassa.” – Riikka Talvitie

Säveltämisen alkuopetukseen liittyviä muita hankkeita ja julkaisuja

Tälle sivulle on koottu tietoa Suomessa aiemmin toteutetuista sekä käynnissä olevista säveltämisen alkuopetukseen liittyvistä hankkeista ja julkaisuista.

Oppilaslähtöisyys sävellyksen opetuksessa

”Oppilaslähtöisessä sävellyksen opetuksessa pyritään tunnistamaan lapsen ja nuoren musiikillisia vahvuuksia — unohtamatta kaikkea sitä, mikä vaatii vielä harjoitusta.” – Pasi Lyytikäinen

Pääsy sallittu! Jokainen saa säveltää

”Mistä puhumme, kun puhumme säveltämisestä? Onko jokaisella ihmisellä luovia musiikillisia ideoita? Entä miten niitä voi kehittää? Tässä kirjoituksessa pohdin, mitä säveltäminen oikein on, ja millaisia merkityksiä musiikin luovalla tekemisellä on yksilöille ja ihmisyhteisöille. Tarkastelen myös esimerkiksi kouluissa ja musiikkioppilaitoksissa säveltämistä opettavien ja ohjaavien opettajien, instrumentti- ja sävellyspedagogien sekä muiden musiikkikasvattajien roolia luovuuden mahdollisuuksien avaajana.” – Heidi Partti

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT