Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


63.

En ny harmonisering

Harmonisera en valfri sång på nytt. Använd både ackord som ingår i tonarten och tonartsfrämmande ackord. Skapa minst två olika versioner.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära sig att använda tonartsfrämmande ackord och att skriva fyrstämmig sats.

Konkret resultat

Två olika, nya harmoniseringar i fyrstämmig sats till två verser av en sång.

Instruktioner

• Eleven får välja en sång – gärna en sång med ett begränsat antal ackord. Till exempel: Solen glimmar blank och trind (Bellmann) eller Långt bort i Karelen slå träden ut (folkvisa).

• Be eleven skriva ner på ett notblad: alla treklanger i sångens tonart; alla treklanger i varianttonarten; de neapolitanska, italienska, franska och tyska sextackorden. På samma gång får eleven tänka ut mellandominanter (både V och VII) till sångens ackord där det är möjligt.

• Låt eleven skapa en ny harmonisering till sången genom att använda sig av ovannämnda ackord. Det går även att ta bort ackord från sången eller att lägga till fler ackord. Målet är att skapa minst två olika harmoniseringar.

• Efter att eleven valt ut ackord arrangerar man harmonin i fyra stämmor. Här är några alternativ för hur man kan skriva fyrstämmigt:
- Sätt melodin i sopranstämman och arrangera de tre övriga stämmorna nedanför.
- Sätt melodin i basen och arrangera de tre övriga stämmorna ovanför.
- Sätt melodin i en av de två mellanstämmorna och arrangera resten omkring.
- Arrangera melodin för ett melodi-instrument och skriv ett komp i fyrstämmig sats för ett harmoni-instrument.

• Spela den färdiga musiken, antingen med hjälp av ett harmoni-instrument eller så att man delar ut stämmorna till fyra melodi-instrument.

• Harmoniseringen kan förslagsvis framföras på en konsert.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER