Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN

Om undervisning

Kompositionspedagogik är ett nytt utvecklingsområde inom ett konstfält som lever och förändras. I läroplanen för grundläggande konstundervisning betraktas musikskapande som en naturlig del av barnets musikaliska utveckling.

Kursplansförslaget i komposition, grundläggande konstundervisning

Kursplansgruppen i föreningen Finlads Tonsättare jobbar för en mer likvärdig kompositionsundervisning, både i fråga om olika regioner i Finland och i fråga om lärarnas ämneskompetens. Vi uppmuntrar musikskolor att skapa bra undervisningsmetoder i samarbete med tonsättare.

1.

KURSPLANSFÖRSLAGET FÖR DEN GRUNDLÄGGANDE KONSTUNDERVISNINGEN

Läs mer om kursplansgruppens (Finlands Tonsättare rf) förslag till en kursplan i ämnet komposition.

2.

TA I BRUK KUNSKAPSTABELLEN

Här kan du ladda ner kunskapstabellen! Det viktiga är att eleverna får lära sig olika begrepp från tabellen och att eleverna använder kunskaperna fritt då de komponerar. Kunskapstabellen är en förteckning över alla studier på musikskolan och den är väldigt omfattande. Många ämnen i tabellen är färdigheter som tonsättare utvecklar inom högskolestudier och i yrkeslivet.

 

Om undervisning

Kursplansförslaget i ämnet komposition, grundläggande konstundervisning

Kompositionspedagogik är ett nytt utvecklingsområde inom ett konstfält som lever och förändras.

Läs mer om kursplansgruppens (Finlands Tonsättare rf) förslag till en kursplan i ämnet komposition.


Om att undervisa

Kan vem som helst komponera? Var skall man börja? Varför är komposition fördelaktigt för mänskor i alla åldrar? Läs vad tonsättare, pedagoger och forskare tänker om komposition och undervisning.

Nybörjarundervisning i komposition: Övriga projekt och material

På den här sidan hittar du information om tidigare kompositionspedagogiska projekt samt länkar till material på andra webbsidor.

Kompositionspedagogiken i olika tider; från begynnelsen av noterad musik till nutid

”Komposition har lärts ut i flera århundraden, men av någon anledning har det inte uppstått ett akademiskt läroämne eller ett forskningsområde inom musikkultur kring kompositionslärningen. Det är snarare fråga om en samling av praktiska färdigheter som förts vidare från generation till generation i en mästar-lärling-relation.” – Riikka Talvitie

Om imitation, den egna rösten och identiteten – kritiska synpunkter på komponerandets pedagogik

”I den här artikeln reflekterar jag över vissa teman som dyker upp i historien om komposition och dess pedagogik i förhållande till mina erfarenheter som kompositionslärare. Frågorna handlar bland annat om balansen mellan kompositionsteknik och kreativitet, om att lära sig genom imitation, om identitetsbildning och om att omedvetet upprätthålla tonsättarmyten.” – Riikka Talvitie

Välkommen in! Du har rätt att skapa egen musik

”Vad handlar musikalisk kreativitet om? Vad menar vi egentligen med att ’komponera’? Frågan om hur komponerande och kreativitet hänger ihop är viktig. Samtidigt verkar det finnas en begreppslig otydlighet kring komponerande och kreativitet som gör det svårt att prata om dem. Båda termerna lider dessutom av en historisk belastning,” skriver Heidi Partti, professor i musikpedagogik vid Konstuniversitetet, Sibelius-Akademin i Finland.

Berättelser, improvisation och ständig rörelse – Tankar om kompositionsundervisning

”I denna artikel presenterar jag egna tankar om kompositionsundervisning och strävar efter att öppna upp handledningsprocessen för komposition, med hjälp av några uppgiftshelheter jag sammanställt för webbplatsen Opus 1.” – Markku Klami

Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt

”Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt innebär att man strävar efter att identifiera musikaliska styrkor hos barn och unga – utan att glömma allt det som ännu kräver ytterligare träning.” – Pasi Lyytikäinen

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER