På den här sidan hittar du information om tidigare kompositionspedagogiska projekt samt länkar till material på andra webbsidor.
Kategorier för olika övningar
Om undervisning
Kursplansförslaget i ämnet komposition, grundläggande konstundervisning
Kompositionspedagogik är ett nytt utvecklingsområde inom ett konstfält som lever och förändras.
Läs mer om kursplansgruppens (Finlands Tonsättare rf) förslag till en kursplan i ämnet komposition.
Om att undervisa
Kan vem som helst komponera? Var skall man börja? Varför är komposition fördelaktigt för mänskor i alla åldrar? Läs vad tonsättare, pedagoger och forskare tänker om komposition och undervisning.
Kompositionspedagogiken i olika tider; från begynnelsen av noterad musik till nutid
”Komposition har lärts ut i flera århundraden, men av någon anledning har det inte uppstått ett akademiskt läroämne eller ett forskningsområde inom musikkultur kring kompositionslärningen. Det är snarare fråga om en samling av praktiska färdigheter som förts vidare från generation till generation i en mästar-lärling-relation.” – Riikka Talvitie
Om imitation, den egna rösten och identiteten – kritiska synpunkter på komponerandets pedagogik
”I den här artikeln reflekterar jag över vissa teman som dyker upp i historien om komposition och dess pedagogik i förhållande till mina erfarenheter som kompositionslärare. Frågorna handlar bland annat om balansen mellan kompositionsteknik och kreativitet, om att lära sig genom imitation, om identitetsbildning och om att omedvetet upprätthålla tonsättarmyten.” – Riikka Talvitie
Välkommen in! Du har rätt att skapa egen musik
”Vad handlar musikalisk kreativitet om? Vad menar vi egentligen med att ’komponera’? Frågan om hur komponerande och kreativitet hänger ihop är viktig. Samtidigt verkar det finnas en begreppslig otydlighet kring komponerande och kreativitet som gör det svårt att prata om dem. Båda termerna lider dessutom av en historisk belastning,” skriver Heidi Partti, professor i musikpedagogik vid Konstuniversitetet, Sibelius-Akademin i Finland.
Berättelser, improvisation och ständig rörelse – Tankar om kompositionsundervisning
”I denna artikel presenterar jag egna tankar om kompositionsundervisning och strävar efter att öppna upp handledningsprocessen för komposition, med hjälp av några uppgiftshelheter jag sammanställt för webbplatsen Opus 1.” – Markku Klami
Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt
”Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt innebär att man strävar efter att identifiera musikaliska styrkor hos barn och unga – utan att glömma allt det som ännu kräver ytterligare träning.” – Pasi Lyytikäinen