”Vad handlar musikalisk kreativitet om? Vad menar vi egentligen med att ’komponera’? Frågan om hur komponerande och kreativitet hänger ihop är viktig. Samtidigt verkar det finnas en begreppslig otydlighet kring komponerande och kreativitet som gör det svårt att prata om dem. Båda termerna lider dessutom av en historisk belastning,” skriver Heidi Partti, professor i musikpedagogik vid Konstuniversitetet, Sibelius-Akademin i Finland.
Kategorier för olika övningar
Om undervisning
Kursplansförslaget i ämnet komposition, grundläggande konstundervisning
Kompositionspedagogik är ett nytt utvecklingsområde inom ett konstfält som lever och förändras.
Läs mer om kursplansgruppens (Finlands Tonsättare rf) förslag till en kursplan i ämnet komposition.
Om att undervisa
Kan vem som helst komponera? Var skall man börja? Varför är komposition fördelaktigt för mänskor i alla åldrar? Läs vad tonsättare, pedagoger och forskare tänker om komposition och undervisning.

Berättelser, improvisation och ständig rörelse – Tankar om kompositionsundervisning
”I denna artikel presenterar jag egna tankar om kompositionsundervisning och strävar efter att öppna upp handledningsprocessen för komposition, med hjälp av några uppgiftshelheter jag sammanställt för webbplatsen Opus 1.” – Markku Klami

Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt
”Kompositionsundervisning med eleven som utgångspunkt innebär att man strävar efter att identifiera musikaliska styrkor hos barn och unga – utan att glömma allt det som ännu kräver ytterligare träning.” – Pasi Lyytikäinen