75.
Improvisera med få ingredienser, à la Webern
Skapa ett gemensamt improvisationstycke med ytterst få element. Hämta inspiration i tredje satsen av Anton Weberns ”Tre små stycken för cello och piano” Op. 11. En längre variant av övningen är att skapa ett Webernskt verk i tre satser.
Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bekanta sig med Weberns musikstil.
Att improvisera med få element. Att lyssna koncentrerat.
Konkret resultat
Antingen (1) en kort improvisation, utan planering, eller (2) ett längre "improvisationstycke" i tre satser.
Förberedelse
Förbered genom att spela upp för klassen "Tre små stycken för cello och piano" Op. 11.
Se på noterna och lyssna igen. Iaktta formen, urvalet av toner, musikaliska gester, harmoni, karaktär – eller vad som helst.
Instruktioner
- Be eleverna att tänka på tre olika "element" som de kan spela på sitt instrument. Ett element kan till exempel vara ett ljud, ett ackord eller en snabb tonföljd. Elementet kan utgå från en spelteknik: pizzicato, sul tasto eller dylikt. Tänk ut en dynamik för alla tre element. Avslöja inte elementen för de andra i klassen.
- Spela tillsammans i klassen en improvisation med följande regler: "Du ska spela alla dina tre element. Du får spela varje element bara en gång. Du får inte spela annat än dessa tre element." Lyssna på helheten, ge tid åt de enskilda elementen, skynda inte.
- Stycket slutar då alla har spelat sina tre element.
- Tips! Bestäm en tidslängd för improvisationen i förväg. Spela två gånger med samma element, men med olika längd på stycket. Exempelvis: först en minut, sedan tio sekunder.
"Punkter" – en variant av övningen
- Deltagarna tänker på tre olika "punkter". En punkt är en enskild ton. Tonen kan vara lång eller kort. Bestäm dynamik och spelteknik för alla punkter. Improvisera lika som ovan.
Längre variant av övningen: ett planerat improvisationstycke
- Dela in eleverna i grupper på två till tre personer. Arbeta i skilda rum.
- Grupperna planerar ett Webernskt verk i tre satser med en total speltid på cirka två minuter.
- Använd som modell opus 11. Lägg märke till hur de tre satserna har olika karaktär.
- Stycket behöver inte skrivas i noter, men anteckningar kan vara bra.
- Använd högst 20 minuter för planeringen. Framför alla stycken i helklass.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med