Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


75.

Improvisera med få ingredienser, à la Webern

Skapa ett gemensamt improvisationstycke med ytterst få element. Hämta inspiration i tredje satsen av Anton Weberns ”Tre små stycken för cello och piano” Op. 11. En längre variant av övningen är att skapa ett Webernskt verk i tre satser.

Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bekanta sig med Weberns musikstil.

Att improvisera med få element. Att lyssna koncentrerat.

Konkret resultat

Antingen (1) en kort improvisation, utan planering, eller (2) ett längre "improvisationstycke" i tre satser.

Förberedelse

Förbered genom att spela upp för klassen "Tre små stycken för cello och piano" Op. 11.

Se på noterna och lyssna igen. Iaktta formen, urvalet av toner, musikaliska gester, harmoni, karaktär – eller vad som helst.

Instruktioner

- Be eleverna att tänka på tre olika "element" som de kan spela på sitt instrument. Ett element kan till exempel vara ett ljud, ett ackord eller en snabb tonföljd. Elementet kan utgå från en spelteknik: pizzicato, sul tasto eller dylikt. Tänk ut en dynamik för alla tre element. Avslöja inte elementen för de andra i klassen.

- Spela tillsammans i klassen en improvisation med följande regler: "Du ska spela alla dina tre element. Du får spela varje element bara en gång. Du får inte spela annat än dessa tre element." Lyssna på helheten, ge tid åt de enskilda elementen, skynda inte.

- Stycket slutar då alla har spelat sina tre element.

- Tips! Bestäm en tidslängd för improvisationen i förväg. Spela två gånger med samma element, men med olika längd på stycket. Exempelvis: först en minut, sedan tio sekunder.

"Punkter" – en variant av övningen
- Deltagarna tänker på tre olika "punkter". En punkt är en enskild ton. Tonen kan vara lång eller kort. Bestäm dynamik och spelteknik för alla punkter. Improvisera lika som ovan.

Längre variant av övningen: ett planerat improvisationstycke
- Dela in eleverna i grupper på två till tre personer. Arbeta i skilda rum.

- Grupperna planerar ett Webernskt verk i tre satser med en total speltid på cirka två minuter.

- Använd som modell opus 11. Lägg märke till hur de tre satserna har olika karaktär.

- Stycket behöver inte skrivas i noter, men anteckningar kan vara bra.

- Använd högst 20 minuter för planeringen. Framför alla stycken i helklass.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER