63.
En ny harmonisering
Harmonisera en valfri sång på nytt. Använd både ackord som ingår i tonarten och tonartsfrämmande ackord. Skapa minst två olika versioner.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig att använda tonartsfrämmande ackord och att skriva fyrstämmig sats.
Konkret resultat
Två olika, nya harmoniseringar i fyrstämmig sats till två verser av en sång.
Instruktioner
• Eleven får välja en sång – gärna en sång med ett begränsat antal ackord. Till exempel: Solen glimmar blank och trind (Bellmann) eller Långt bort i Karelen slå träden ut (folkvisa).
• Be eleven skriva ner på ett notblad: alla treklanger i sångens tonart; alla treklanger i varianttonarten; de neapolitanska, italienska, franska och tyska sextackorden. På samma gång får eleven tänka ut mellandominanter (både V och VII) till sångens ackord där det är möjligt.
• Låt eleven skapa en ny harmonisering till sången genom att använda sig av ovannämnda ackord. Det går även att ta bort ackord från sången eller att lägga till fler ackord. Målet är att skapa minst två olika harmoniseringar.
• Efter att eleven valt ut ackord arrangerar man harmonin i fyra stämmor. Här är några alternativ för hur man kan skriva fyrstämmigt:
- Sätt melodin i sopranstämman och arrangera de tre övriga stämmorna nedanför.
- Sätt melodin i basen och arrangera de tre övriga stämmorna ovanför.
- Sätt melodin i en av de två mellanstämmorna och arrangera resten omkring.
- Arrangera melodin för ett melodi-instrument och skriv ett komp i fyrstämmig sats för ett harmoni-instrument.
• Spela den färdiga musiken, antingen med hjälp av ett harmoni-instrument eller så att man delar ut stämmorna till fyra melodi-instrument.
• Harmoniseringen kan förslagsvis framföras på en konsert.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med