64.
Grafisk notation: en längre variant
Eleverna lär sig mer om att nedteckna musik med grafisk notation. Det här arbetssättet lämpar sig extra bra när man arbetar med ljudlandskap och noterar olika ljudfenomen snarare än traditionella melodiska idéer, rytmik och harmonik.
Uppgiftens skapare
Markku Klami
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig att använda grafiska uttrycksmedel i notation.
Att dokumentera ett ljudlandskap eller en komposition med hjälp av grafisk notation.
Konkret resultat
Resultatet kan vara en dokumentering av ett utarbetat ljudlandskap, eller en komposition, med medel som används i grafisk notation.
Förberedelse
Det är bra att ha färdig en samling musikaliska idéer av olika slag innan man sätter igång. Då kan man direkt fundera på hur man avbildar idéerna med hjälp av grafisk notation. En annan möjlighet är att utgå från ett befintligt musikverk eller ett ljudlanskap som man har skapat tidigare.
Instruktioner
• Välj ut musikaliska idéer som man vill arbeta med. Det kan exempelvis vara idéer som uppkommit i förberedande övningar.
• Analysera idéerna och deras utmärkande egenskaper. Fundera på hur man kan uttrycka idéerna i form av grafisk notation. Gör en lista över påhittade symboler.
• Testa notationen genom att spela i grupp. Fungerar notationen ändamålsenligt? Hur bra återger notationen den ursprungliga idéen?
• Övningen får ett annat fokus ifall man utgår från ett befintligt musikverk eller ett färdigt ljudlandskap. Då ligger fokuset på att avbilda musiken och ljudet i grafisk form. Det här betyder också att det blir viktigt att analysera musikens form.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen fungerar även bra i enskild undervisning. Arbetssättet lämpar sig bättre för mindre grupper. Det är möjligt att utföra övningen även med större grupper men det handlar om tidsplanering. Övningen behöver mer tid, ju större gruppen är. Det kan fungera bra att dela in klassen och att arbeta i smågrupper eller parvis.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med