Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


64.

Grafisk notation: en längre variant

Eleverna lär sig mer om att nedteckna musik med grafisk notation. Det här arbetssättet lämpar sig extra bra när man arbetar med ljudlandskap och noterar olika ljudfenomen snarare än traditionella melodiska idéer, rytmik och harmonik.

Uppgiftens skapare
Markku Klami

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära sig att använda grafiska uttrycksmedel i notation.

Att dokumentera ett ljudlandskap eller en komposition med hjälp av grafisk notation.

Konkret resultat

Resultatet kan vara en dokumentering av ett utarbetat ljudlandskap, eller en komposition, med medel som används i grafisk notation.

Förberedelse

Det är bra att ha färdig en samling musikaliska idéer av olika slag innan man sätter igång. Då kan man direkt fundera på hur man avbildar idéerna med hjälp av grafisk notation. En annan möjlighet är att utgå från ett befintligt musikverk eller ett ljudlanskap som man har skapat tidigare.

Instruktioner

• Välj ut musikaliska idéer som man vill arbeta med. Det kan exempelvis vara idéer som uppkommit i förberedande övningar.

• Analysera idéerna och deras utmärkande egenskaper. Fundera på hur man kan uttrycka idéerna i form av grafisk notation. Gör en lista över påhittade symboler.

• Testa notationen genom att spela i grupp. Fungerar notationen ändamålsenligt? Hur bra återger notationen den ursprungliga idéen?

• Övningen får ett annat fokus ifall man utgår från ett befintligt musikverk eller ett färdigt ljudlandskap. Då ligger fokuset på att avbilda musiken och ljudet i grafisk form. Det här betyder också att det blir viktigt att analysera musikens form.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Övningen fungerar även bra i enskild undervisning. Arbetssättet lämpar sig bättre för mindre grupper. Det är möjligt att utföra övningen även med större grupper men det handlar om tidsplanering. Övningen behöver mer tid, ju större gruppen är. Det kan fungera bra att dela in klassen och att arbeta i smågrupper eller parvis.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER