78.
Liten uppgift: En ackordföljd
Musicera i grupp utifrån en ackordföljd så att deltagarna spelar enskilda toner som hör till harmonin. Stämningen är meditativ.
Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att gestalta ackord.
Ensemblespel.
Att lyssna.
Konkret resultat
En improvisation utifrån en harmoniföljd.
Förberedelse
Skapa underlag för övningen genom att berätta vilken musikstil harmoniföljden kommer ifrån (till exempel barocken eller popmusiken).
En möjlighet är att lyssna på exempel och att fråga eleverna om de känner igen ackordföljden från stycken de spelat.
Instruktioner
- Övningen bygger på en ackordföljd (fyra eller åtta takter) som man valt ut i förväg. Harmoniföljden Folia passar bra, men det går även bra att använda en självgjord ackordföljd. Skriv upp ackorden på tavlan.
- Sätt igång i ett långsamt tempo och låt deltagarna spela långa, enskilda toner utifrån harmonin (inte hela ackord). Stämningen ska vara meditativ och det är viktigt att lyssna på de andra. Deltagarna får fritt välja oktav.
- Det finns endast en regel: Man får inte spela samma ackordton två gånger i följd. Till exempel om du just har spelat grundtonen, ska du spela tersen eller kvinten i nästa ackord. Den här regeln minskar antalet parallellrörelser, gör musiken mindre kantig och "tvingar" spelaren att använda och tänka på alla ackordtoner.
- Upprepa ackordföljden många gånger och avsluta på ett ackord som klassen valt i förväg.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med