31.
Liten uppgift: Lägg stämmor homofoniskt och polyfoniskt
Ta en befintlig melodi och skriv andrastämmor utifrån två musikaliska satstyper: homofoni och polyfoni. Om du vill kan du skriva stämman för ditt instrument och sedan spela en duett med din lärare. Melodi-instrument fungerar bra i denna harmoniska övning.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig skriva en andrastämma till en melodi utifrån olika satstyper: homofoni och polyfoni.
Konkret resultat
En duett
Instruktioner
• Välj en melodi att utgå från.
• Skapa två andrastämmor till din melodi – först en homofonisk och sedan en polyfonisk. Börja med att bestämma var du lägger stämmorna: den ena över, den andra under; båda över; eller båda under. När du lägger stämmorna är ackordbeteckningar en bra hjälp. Dessutom kan du utgå från intervaller.
• Tänk på att intervallerna ska vara varierande, särskilt i den homofoniska stämman. Lägg inte för många tersparalleller. Samtidigt ska du undvika att parallellföra kvinter eller oktaver, utom om det är ett stilval i ditt stycke.
• När man skriver den polyfoniska stämman är det bra att repetera hur man använder bindebågar, eller så blir det ett tillfälle att lära sig nytt.
• Skapa kontraster i den polyfoniska stämman med hjälp av notvärden. När den ena stämman spelar snabbt ska den andra spela långsamt.
• Omarbeta sångtexten, om det finns en text, så att den passar ihop med den polyfoniska stämman.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen fungerar utmärkt bra med elever som spelar ett melodi-instrument. Arrangera andrastämman för elevens instrument och så kan den färdiga duetten övas in i enskild undervisning med instrumentalläraren.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med