32.
Pieni tehtävä: Diatoninen modulaatio itse keksityssä kappaleessa
Tutustutaan diatoniseen modulaatioon ja keksitään itse kappale, jossa tapahtuu diatoninen modulaatio.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan diatonisen modulaation käsite.
Sävelletään pieni kappale, jossa tapahtuu diatoninen modulaatio.
Konkreettinen tuotos
Pieni kappale, jossa tapahtuu diatoninen modulaatio
Työskentelyn eteneminen
• Opitaan ymmärtämään diatonisen modulaation teoreettinen käsite sointuanalyysitehtäviä sekä kansanlauluja analysoimalla.
• Tehdään itse pieni kappale, jossa tapahtuu diatoninen modulaatio johonkin pääsävellajin lähisävellajiin (rinnakkaissävellaji tai +/- yksi ylennysmerkki tai alennusmerkki).
• Oppilas valitsee ensin kappaleelle pääsävellajin ja sille jonkin lähisävellajeista, jonne modulaatio tehdään.
• Oppilas kirjoittaa viivastolle sekä pääsävellajin kolmisoinnut että lähisävellajin kolmisoinnut. Etsitään kolmisoinnuista sävellajien yhteinen vaihdossointu, jonka kautta modulaatio tehdään.
• Oppilas suunnittelee sointukierron kappaletta varten. Hän myös pohtii, lopetetaanko kappale uuteen sävellajiin modulaation jälkeen vai palataanko sieltä vielä pääsävellajiin.
• Sointukierron keksimisen jälkeen oppilas säveltää melodian sointukierron pohjalta. Kappaleeseen keksitään sopiva säestys ja se notatoidaan. Halutessaan kappaleeseen voidaan keksiä myös sanat.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä