58.
Diatoninen modulaatio sointujaksossa
Harjoitteessa keksitään sointujakso, jonka aikana toteutetaan diatoninen modulaatio.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan diatonisen modulaation käsite oman keksimisen kautta.
Konkreettinen tuotos
Sointujakso, jonka aikana tapahtuu diatoninen modulaatio
Työskentelyn eteneminen
• Opettaja selittää diatonisen modulaation toimintaperiaatteen.
• Oppilas valitsee sävellajin, jossa sointujakso aloitetaan.
• Oppilas keksii 4-6 soinnun sointujakson valitsemassaan sävellajissa.
• Oppilas miettii, mihin sävellajiin hän haluaa lähtösävellajista moduloida.
• Oppilas miettii, löytyykö sointujakson viimeinen tai kaksi viimeistä sointua sekä lähtö- että modulaatiosävellajeista.
• Jos ei löydy, tulee sointujakson viimeinen tai kaksi viimeistä sointua vaihtaa sellaisiksi soinnuiksi, jotka löytyvät sekä lähtö- että modulaatiosävellajeista.
• Oppilas jatkaa sointujaksoa keksimällä lisää sointuja modulaatiosävellajin sointuja käyttäen.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävä on helpointa toteuttaa ryhmässä, kun jokaisella oppilaalla on oma koskettimisto ja kuulokkeet.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä