60.
Enharmoninen modulaatio sointujaksossa
Harjoitteessa keksitään sointujakso, jonka aikana toteutetaan enharmoninen modulaatio.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan enharmonisen modulaation käsite oman keksimisen kautta
Konkreettinen tuotos
Sointujakso, jonka aikana tapahtuu enharmoninen modulaatio
Työskentelyn eteneminen
• Opettaja selittää enharmonisen modulaation toimintaperiaatteen.
• Oppilas valitsee sävellajin, jossa sointujakso aloitetaan.
• Oppilas keksii 4-6 soinnun sointujakson valitsemassaan sävellajissa.
• Oppilas miettii, mihin sävellajiin hän haluaa lähtösävellajista moduloida.
• Oppilas miettii, mikä on se sointu, jolle tehdään enharmoninen uudelleentulkinta sekä miettii sävellajin, johon moduloidaan (modulaatiosävellaji). Symmetriset soinnut, kuten vähennetty septimisointu tai ylinouseva kolmisointu, ovat sointuja joita usein käytetään enharmonisissa modulaatioissa. Enharmoninen uudelleentulkinta voidaan tehdä toki duuri- tai mollisoinnullekin.
• Oppilas jatkaa sointujaksoa keksimällä lisää sointuja modulaatiosävellajin sointuja käyttäen.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävä on helpointa toteuttaa ryhmässä, kun jokaisella oppilaalla on oma koskettimisto ja kuulokkeet. Mikäli kuulokkeita ei ole käytettävissä tai käytetään muita soittimia, tarvitaan jakotiloja.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä