Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


46.

Improvisaatio: toinen vaihe

Oppilaat kehittävät improvisaatiotaitojaan, joita on voitu jo aiemmin harjoitella lyhyempien tehtävien parissa. Tarkastellaan mm. improvisaation mahdollisuuksia musiikillisten muotojen hahmottamisessa ja rakentamisessa sekä sävellyksellisten ideoiden kokeilun ja kehittelyn työkaluna.

Tehtävän laatija
Markku Klami

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Musiikillisten muotokokonaisuuksien havainnointi ja rakentaminen.

Musiikillisten ideoiden kokeilu ja kehittely eteenpäin improsaation avulla.

Konkreettinen tuotos

Valmiita äänimaisemia ja/tai sävellyksiä, mikäli improvisaatio siirretään notaatioksi

Työskentelyn eteneminen

• Tässä tehtävässä mprovisaation on tarkoitus kehittyä musiikilliselta muodoltaan jänteväksi, jaksoitelluksi kokonaisuudeksi. Tähän pyrittäessä on tarkoituksenmukaista sopia erilaisista merkeistä, äänistä tms. joilla improvisaatiota ohjataan sen edetessä.

• Erilaisista jaksoista on hyvä keskustella ennen improvisaation aloittamista. Haetaanko tietynlaisia tunnelmia ja niiden vaihdoksia, tai tietynlaisia musiikillisia tilanteita (tiheä/harva tekstuuri, eri rekisterit, tietyt intervallit, dynamiikat, harmoniat ym.), ja miten niihin voidaan päästä? Mitä musiikillisia parameterejä on hyvä sopia etukäteen, ja mitä voidaan jättää improvisaation varaan?

• Eri jaksoja varten voidaan sopia tiettyjä ideoita tai teemoja kuten ”kirkas/tumma”, ”kesä/talvi”, ”nopea/hidas” jne. improvisaation pohjaksi.

• Improvisaatio voidaan toistaa useamman kerran ja keskustella sekä siinä tapahtuvista muutoksista että samankaltaisena pysyvistä tilanteista.

• Keskustelun pohjalta voidaan tutkia syntynyttä musiikillista muotoa. Tämän jälkeen voidaan oppilaiden mielenkiinnon mukaan valita erilaisia musiikillisia parametrejä jatkokehittelyä varten ja vaikkapa valmiisiin sävellyksiin johtavien töiden pohjaksi

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tässä tehtävässä työskentelyn on tarkoitus olla tavoitteellisempaa kuin improvisaatioon johdattavaa tehtävässä 14. Pieni tehtävä: Improvisaation aloitus.

Tehtävän yhtenä tavoitteena on nostaa esiin improvisaation mahdollisuudet yhtenä työtapana varsinaisen sävellyksen materiaalien ideoinnissa. Keskeistä on myös ideoiden jäsentely ja jaksoittelu aika-akselilla, eli musiikillisen muodon suunnittelu ja pohtiminen.

Muodon kuvaamisessa voidaan käyttää soveltavasti graafista tai perinteistä notaatiota tai muuta soveltuvaa tapaa.

Tehtävästä voidaan sujuvasti siirtyä varsinaisen sävellyksen ideointiin. Mitä pidemmälle tämäntapainen työskentely etenee, sitä enemmän korostuu notaation käyttö eli ideoiden kirjaaminen muistiin.

Improvisaation pohjana voidaan käyttää myös referenssiteoksia. Tällöin olemassa olevan musiikin keskeisiä ominaisuuksia tutkitaan ja niiden pohjalta luodaan improvisoiden uusi äänimaisema. Tämäkin työtapa voi johtaa kokonaan uuden sävellyksen tekemiseen.

Improvisaation liikkeelle paneva idea voi tulla myös ulkomusiikillisesta suunnasta, vaikkapa kuvasta tai tekstistä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT