46.
Improvisaatio: toinen vaihe
Oppilaat kehittävät improvisaatiotaitojaan, joita on voitu jo aiemmin harjoitella lyhyempien tehtävien parissa. Tarkastellaan mm. improvisaation mahdollisuuksia musiikillisten muotojen hahmottamisessa ja rakentamisessa sekä sävellyksellisten ideoiden kokeilun ja kehittelyn työkaluna.
Tehtävän laatija
Markku Klami
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Musiikillisten muotokokonaisuuksien havainnointi ja rakentaminen.
Musiikillisten ideoiden kokeilu ja kehittely eteenpäin improsaation avulla.
Konkreettinen tuotos
Valmiita äänimaisemia ja/tai sävellyksiä, mikäli improvisaatio siirretään notaatioksi
Työskentelyn eteneminen
• Tässä tehtävässä mprovisaation on tarkoitus kehittyä musiikilliselta muodoltaan jänteväksi, jaksoitelluksi kokonaisuudeksi. Tähän pyrittäessä on tarkoituksenmukaista sopia erilaisista merkeistä, äänistä tms. joilla improvisaatiota ohjataan sen edetessä.
• Erilaisista jaksoista on hyvä keskustella ennen improvisaation aloittamista. Haetaanko tietynlaisia tunnelmia ja niiden vaihdoksia, tai tietynlaisia musiikillisia tilanteita (tiheä/harva tekstuuri, eri rekisterit, tietyt intervallit, dynamiikat, harmoniat ym.), ja miten niihin voidaan päästä? Mitä musiikillisia parameterejä on hyvä sopia etukäteen, ja mitä voidaan jättää improvisaation varaan?
• Eri jaksoja varten voidaan sopia tiettyjä ideoita tai teemoja kuten ”kirkas/tumma”, ”kesä/talvi”, ”nopea/hidas” jne. improvisaation pohjaksi.
• Improvisaatio voidaan toistaa useamman kerran ja keskustella sekä siinä tapahtuvista muutoksista että samankaltaisena pysyvistä tilanteista.
• Keskustelun pohjalta voidaan tutkia syntynyttä musiikillista muotoa. Tämän jälkeen voidaan oppilaiden mielenkiinnon mukaan valita erilaisia musiikillisia parametrejä jatkokehittelyä varten ja vaikkapa valmiisiin sävellyksiin johtavien töiden pohjaksi
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tässä tehtävässä työskentelyn on tarkoitus olla tavoitteellisempaa kuin improvisaatioon johdattavaa tehtävässä 14. Pieni tehtävä: Improvisaation aloitus.
Tehtävän yhtenä tavoitteena on nostaa esiin improvisaation mahdollisuudet yhtenä työtapana varsinaisen sävellyksen materiaalien ideoinnissa. Keskeistä on myös ideoiden jäsentely ja jaksoittelu aika-akselilla, eli musiikillisen muodon suunnittelu ja pohtiminen.
Muodon kuvaamisessa voidaan käyttää soveltavasti graafista tai perinteistä notaatiota tai muuta soveltuvaa tapaa.
Tehtävästä voidaan sujuvasti siirtyä varsinaisen sävellyksen ideointiin. Mitä pidemmälle tämäntapainen työskentely etenee, sitä enemmän korostuu notaation käyttö eli ideoiden kirjaaminen muistiin.
Improvisaation pohjana voidaan käyttää myös referenssiteoksia. Tällöin olemassa olevan musiikin keskeisiä ominaisuuksia tutkitaan ja niiden pohjalta luodaan improvisoiden uusi äänimaisema. Tämäkin työtapa voi johtaa kokonaan uuden sävellyksen tekemiseen.
Improvisaation liikkeelle paneva idea voi tulla myös ulkomusiikillisesta suunnasta, vaikkapa kuvasta tai tekstistä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä