24.
Pieni tehtävä: Liike–ääni
Tehtävä sopii hyvin äänen ja liikkeen yhteyden hahmottamiseen ja harjoitteluun. Se myös valmistaa oppilasta graafiseen notaatioon tutustumiseen ja toimii lämmittelyharjoituksena ennen laajempia improvisaatioharjoituksia.
Tehtävän laatija
Markku Klami
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Äänen ja liikkeen seuraaminen sekä niiden yhteyden tarkastelu.
Reagointi, vuorovaikutus.
Valmentaminen graafiseen notaatioon ja/tai improvisaatioon.
Konkreettinen tuotos
Oppilas rohkaistuu käyttämään omaa ääntään ja soitintaan sekä improvisatorista otetta
Työskentelyn eteneminen
• Harjoitus voidaan tehdä parityönä, pienryhminä tai isomman ryhmän kanssa.
• Kaikissa tapauksissa valitaan yksi ”johtaja”, joka tekee valitsemiaan liikkeitä ja muut reagoivat niihin valitsemillaan äänillä.
• Tilanne voidaan kääntää myös päinvastoin: johtaja tekee ääntä, ja muut vastaavat siihen liikkeillä.
• Johtajaa on hyvä vaihtaa usein, jotta kaikki pääsevät tutustumaan sekä johtamiseen että reagointiin liikkeen ja äänen parissa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävän voi hyvin totetuttaa omalla äänellä, mutta myös omia soittimia tai luokkasoittimia voidaan käyttää.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Riittävästä vuorottelusta ja tauotuksesta on tärkeä pitää huolta varsinkin suuremmassa ryhmässä. Yksittäiset liike–ääni -jaksot on myös pidettävä riittävän lyhyinä.
Vaikka tehtävä on ajateltu alunperin ryhmässä toteutettavaksi, on sitä mahdollista käyttää myös yhden oppilaan ja ohjaajan välisenä harjoituksena.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä