67.
Minimalistisvaikutteinen impro/sävellys
Kuunnellaan minimalistisia sävellyksiä eri säveltäjiltä ja keskustellaan niiden pohjalta musiikin piirteistä. Tehdään oma minimalistinen improvisaatio tai sävellys.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan minimalistiseen musiikkiin.
Tehdään oma minimalistinen improvisaatio tai sävellys.
Konkreettinen tuotos
Minimalistisvaikutteinen improvisaatio tai sävellys
Työskentelyn eteneminen
• Kuunnellaan minimalistisia sävellyksiä (esimerkiksi Philip Glass: Metamorphosis Five ja Two Pages; Steve Reich: Come Out; Terry Riley: In C) partituurin kanssa.
• Keskustellaan kuultujen sävellysten pohjalta minimalistisen musiikin piirteistä; kullakin säveltäjällä on oma tyylinsä kirjoittaa minimalistista musiikkia.
• Kuuntelun jälkeen soitetaan Rileyn teosta In C. Voidaan käyttää esim. oppilaiden omia soittimia, koskettimistoja, kellopelejä ja xylofoneja.
• Tämän jälkeen tehdään itse luova prosessi minimalistisen musiikin inspiroimana.
• Eri ryhmissä luova prosessi voidaan toteuttaa eri tavoin. Joissakin ryhmissä voidaan improvisoida In C -sävellyksen hengessä. Toisissa ryhmissä taas voidaan säveltää kappale, johon keksitään ensin esim. sointusatsi, jonka pohjalta laaditaan säestyskuvio ja melodia. Voidaan myös keksiä jokin repetitiivinen kuvio, jota muunnellaan pikku hiljaa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä