62.
Musiikkisatu
Keksitään musiikki satuun. Satu voi olla joko ryhmän itse keksimä tai jonkun muun kirjoittama. Musiikkisatu voidaan esittää konsertissa, vaikkapa muskariryhmässä tai päiväkodissa.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Dramaturgisen ajattelun ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen; soitintuntemuksen lisääntyminen; nykymusiikin elementteihin ja rakenteisiin tutustuminen itse keksimisen kautta; itsetunnon kehittyminen; musiikkiterminologiaan tutustuminen
Konkreettinen tuotos
Musiikkisatu ja sen esitys
Työskentelyn eteneminen
• Kuunnellaan referenssiteoksia (joko aluksi tai prosessin aikana):
Sergei Prokofjev: Pekka ja Susi
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen); Musiikki Hans Christian Andersenin satuun
• Keksitään itse satu tai tarina, tai valitaan jokin jo olemassa oleva tarina, esim. Eric Carlen "Pikku toukka paksulainen".
• Luetaan teksti ääneen ja mitataan sen kesto.
• Etsitään ja jäsennellään tarinasta erilaiset jaksot sekä tarinan kliimaksi.
• Mietitään tarinaan alustava soitinnus.
• Päätetään, kerrotaanko sadun teksti ääneen lukien vai esimerkiksi kuvien tai tanssin keinoin. Tai annetaanko satu kuulijoille paperille tulostettuna?
• Musiikkeja voidaan keksiä yhdessä koko ryhmän kesken, pareittain tai yksin oppilaista riippuen. Tarinan eri kohdat voivat saada erilaisen toteutuksen.
• Onko tarkoitus notatoida tarina nuoteilla, vai tehdäänkö graafinen partituuri, kirjalliset ohjeet vai sekoitus edeltävistä?
• Mietitään, millaisista materiaaleista tarinan musiikki muodostuu. Myötäileekö vai kontrastoiko musiikki tarinan tapahtumia, vai tekeekö kumpaakin, kohdasta riippuen?
• Oppilaita voi pyytää miettimään, voisiko johonkin tarinan kohtaan ottaa harmonioihin mukaan dissonoivia intervalleja (esim. p2, s2, s7, p9), riitasointuja tai klustereita. Voisiko soitinten erilaisilla sointiväreillä tukea tarinan tunnelmia? Näitä voisivat olla esimerkiksi jousten rikkiprässätyt äänet, tallan takaa soitto, Bartok-pizzicato; puhaltimien flatterzunge, vaskien suukappaleen poksuttelu, glissandot, flyygelin preparointi paperilla, paksuimpien kielien raapiminen luottokortilla, paksuimpien kielien soittaminen malleteilla jne.
• Prosessin aikana voidaan keskustella erilaisista tyylilajeista, tekstuurityypeistä ja sävellystekniikoista. Millainen toteutustapa kuhunkin sadun kohta voisi sopia?
• Kun musiikkisatu on valmis, se voidaan esittää konsertissa - vaikkapa myös paikallisessa päiväkodissa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Referenssiteoksia:
Sergei Prokofjev: Pekka ja Susi
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen); Musiikki Hans Christian Andersenin satuun
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Opettajan olisi hyvä esittää prosessin aikana oppilaille kysymyksiä, joiden tarkoituksena on lisätä vuorovaikutusta prosessissa ja aktivoida oppilaita keksimään uusia ideoita. Kun opettaja kehuu oppilaiden ideoita, oppilaat rohkaistuvat keksimään ja ideoimaan lisää.
Otathan huomioon tekijänoikeudet käyttäessäsi tekstiä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä