Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


19.

Pieni tehtävä: Keksintää omalla asteikolla

Pienimuotoista keksintää itse sävelletyn tai tunnilla opittavan uuden asteikon pohjalta.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Uuteen asteikkoon tutustuminen melodisia aiheita improvisoimalla ja sointuja keksimällä

Konkreettinen tuotos

Pieniä melodisia aiheita ja soinnutuksia, joista voidaan haluttaessa ryhmässä yhdistellä kokonaisuuksia.

Valmistautuminen

Päätetään uusi asteikko, joka voi olla oppilaan itse keksimä tai yhdessä opittava uusi asteikko.
Ks. myös tehtävä Oman asteikon säveltäminen.

Työskentelyn eteneminen

Tehtävä voidaan toteuttaa yksilö- tai parityönä.

Vaihtoehto 1, Melodiset aiheet:
• Keksitään lyhyitä melodisia aiheita asteikon sävelillä ja kirjoitetaan ne ylös. Lyhyt aihe voi tarkoittaa yhden iskun mittaista motiivia tai 1-2 tahdin mittaista aihetta.

• Tässä yhteydessä voidaan edistyneempien kanssa käsitellä sekvenssin ja motiivin käsite sekä tehdä sekvenssejä melodisista aiheista ja motiivianalyysiä.

• Kehitellään ja jatketaan kiinnostavimpia motiiveja 1-4 tahtia eteenpäin ja päätetään tahtiosoitus/tahtiosoitukset.

• Haluttaessa voidaan soinnuttaa melodiset aiheet tai kirjoittaa niille toisia ääniä.

• Motiivista keksintää voi tarvittaessa ohjata esimerkiksi suosimalla tiettyjä intervalleja.

• Keksintää voi helpottaa suosimalla tiettyjä, sovittuja rytmejä. Samalla voidaan harjoitella esim. daktyyliä ja vastadaktyyliä, synkooppia tai kuudestoistaosien erilaisia jakoja.

Vaihtoehto 2, Soinnut asteikolla:
• Keksitään sointuja asteikon sävelillä ja kirjoitetaan ne ylös.

• Sävelletään sointukiertoon melodisia aiheita tai melodia.

• Tarkastellaan keksittyjä aiheita ja tehdään niistä havaintoja.

Jatkotyöskentelyä:
• Myöhemmillä tunneilla voidaan jatkaa innostavimpia aiheita kokonaisiksi sävellyksiksi ja päättää niiden instrumentaatiosta.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti omat soittimet, koskettimistot tai luokasta löytyvät soittimet. Myös tabletti käy äänilähteeksi.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Säveltämisen ei aina tarvitse tähdätä ehjiin, kokonaisiin ja esitettäviin sävellyksiin. Se voi myös olla pienimuotoista tekemistä, yksi työtapa muiden joukossa. Tällöin pienet sävellystehtävät, joissa sävelletään asteikko tai pieniä aiheita, on jo merkittävä ja riittävä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT