19.
Pieni tehtävä: Keksintää omalla asteikolla
Pienimuotoista keksintää itse sävelletyn tai tunnilla opittavan uuden asteikon pohjalta.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Uuteen asteikkoon tutustuminen melodisia aiheita improvisoimalla ja sointuja keksimällä
Konkreettinen tuotos
Pieniä melodisia aiheita ja soinnutuksia, joista voidaan haluttaessa ryhmässä yhdistellä kokonaisuuksia.
Valmistautuminen
Päätetään uusi asteikko, joka voi olla oppilaan itse keksimä tai yhdessä opittava uusi asteikko.
Ks. myös tehtävä Oman asteikon säveltäminen.
Työskentelyn eteneminen
Tehtävä voidaan toteuttaa yksilö- tai parityönä.
Vaihtoehto 1, Melodiset aiheet:
• Keksitään lyhyitä melodisia aiheita asteikon sävelillä ja kirjoitetaan ne ylös. Lyhyt aihe voi tarkoittaa yhden iskun mittaista motiivia tai 1-2 tahdin mittaista aihetta.
• Tässä yhteydessä voidaan edistyneempien kanssa käsitellä sekvenssin ja motiivin käsite sekä tehdä sekvenssejä melodisista aiheista ja motiivianalyysiä.
• Kehitellään ja jatketaan kiinnostavimpia motiiveja 1-4 tahtia eteenpäin ja päätetään tahtiosoitus/tahtiosoitukset.
• Haluttaessa voidaan soinnuttaa melodiset aiheet tai kirjoittaa niille toisia ääniä.
• Motiivista keksintää voi tarvittaessa ohjata esimerkiksi suosimalla tiettyjä intervalleja.
• Keksintää voi helpottaa suosimalla tiettyjä, sovittuja rytmejä. Samalla voidaan harjoitella esim. daktyyliä ja vastadaktyyliä, synkooppia tai kuudestoistaosien erilaisia jakoja.
Vaihtoehto 2, Soinnut asteikolla:
• Keksitään sointuja asteikon sävelillä ja kirjoitetaan ne ylös.
• Sävelletään sointukiertoon melodisia aiheita tai melodia.
• Tarkastellaan keksittyjä aiheita ja tehdään niistä havaintoja.
Jatkotyöskentelyä:
• Myöhemmillä tunneilla voidaan jatkaa innostavimpia aiheita kokonaisiksi sävellyksiksi ja päättää niiden instrumentaatiosta.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti omat soittimet, koskettimistot tai luokasta löytyvät soittimet. Myös tabletti käy äänilähteeksi.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Säveltämisen ei aina tarvitse tähdätä ehjiin, kokonaisiin ja esitettäviin sävellyksiin. Se voi myös olla pienimuotoista tekemistä, yksi työtapa muiden joukossa. Tällöin pienet sävellystehtävät, joissa sävelletään asteikko tai pieniä aiheita, on jo merkittävä ja riittävä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä