30.
Pieni tehtävä: Oman asteikon säveltäminen
Millaisia asteikkoja on olemassa? Keksitään oma asteikko!
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Oman asteikon säveltäminen intervallien laatuja käyttämällä
Konkreettinen tuotos
Oma asteikko, joka voi myös toimia välineenä myöhemmissä sävellystehtävissä
Valmistautuminen
Intervallien laatujen kertaaminen
Työskentelyn eteneminen
• Sävelletään oma asteikko esimerkiksi kahta intervallia suosien (esim. p2 ja s2, tai s2 ja p3).
• Asteikko voi haluttaessa olla myös oktaavia laajempi ja muuttua eri oktaavialoissa.
• Kuulostellaan, soitetaan ja lauletaan asteikkoa. Kuvaillaan asteikon tunnelmia.
• Improvisoidaan asteikolla ja keksitään erilaisia melodisia sekä rytmisiä aiheita. Soittoparin tai ohjaajan kanssa voidaan jäljitellä korvakuulolta toisen keksimiä aiheita tai vastata niihin (kysymys-vastaus-vuorottelua)
Jatkotehtäviä:
• Asteikosta voidaan säveltää melodia myöhemmillä tunneilla "Melodian sävellys" -tehtävien mukaan.
• Asteikon pohjalta voi myös rakentaa sointuja ja sitä voi transponoida eri korkeuksille.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävä toimii joko omaa soitinta, koskettimistoa, omaa ääntä tai luokkasoittimia käyttäen.
Myös tabletilta löytyvä äänilähde voi toimia työvälineenä.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Joskus oppilas keksii asteikon, joka on jo olemassa, esimerkiksi jonkun moodin. Tällöin opettaja voi kertoa oppilaalle asteikon nimen ja kannustaa oppilasta jatkamaan tällä asteikolla. Tehtävässä olennaista ei ole täysin uuden asteikon keksiminen, vaan oman tonaliteettitajun laajentaminen omakohtaisesti kokeilemalla.
Oma asteikko voi toimia välineenä myöhemmissä sävellystehtävissä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä