Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


28.

Pieni tehtävä: Sävelletään sointuja intervallien avulla

Tässä pikkutehtävässä syvennytään kiinnostavalla tavalla intervallien laatuihin ja transponointiin omia sointuja säveltämällä.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Omien, kekseliäiden sointujen säveltäminen intervallien ja transponoinnin avulla

Konkreettinen tuotos

Uudenlaisia sointuja, joihin voi myöhemmillä säveltää melodioita

Valmistautuminen

Intervallien laatuja ja transponointia voidaan kerrata tarvittaessa.

Työskentelyn eteneminen

Sointujen säveltäminen intervallien pohjalta:

• Valitaan yksi intervalli. Muodostetaan sillä 3-5-äänisiä sointuja. Kirjoitetaan ne ylös.

• Valitaan kaksi intervallia. Muodostetaan niillä 3-5-äänisiä sointuja. Kirjoitetaan ne ylös.

• Valitaan yksi (laajahko) intervalli. Pienennetään sitä ylöspäin mentäessä. Nuotinnetaan keksitty sointu.

• Valitaan yksi (pienehkö) intervalli. Laajennetaan sitä ylöspäin mentäessä. Nuotinnetaan keksitty sointu.

• Voidaan transponoida sointuja eri korkeuksille.

• Valitaan soinnuista omasta mielestä parhaat, ja järjestetään soinnut peräkkäin oman valinnan mukaan: 1-3 kpl erilaisia sointuketjuja, joissa kussakin on 3-6 sointua.

• Pohditaan sävellettyjä sointuketjuja. Millaisia tunnelmia niissä on?

• Lisäätään tahtiosoitus, ja mietitään sointuketjuihin harmoninen rytmi. Vinkki: Kaikkien sointujen ei tarvitse olla yhtä pitkiä.

• Pohditaan myös sointujen dynaamista kaarrosta. Mikä sointu on jännitteisin, ja miten sitä kohti mennään?

• Voidaan säveltää sointuihin melodioita (sekä melodioille toisia ääniä) ja päättää instrumentaatiosta

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Tehtävä toimii parhaiten sointusoittimilla toteutettuna, jos luokassa on käytettävissä esimerkiksi koskettimistot.

Harmoniasoitinten soittajat voivat halutessaan käyttää omia instrumenttejaan sävellystyössä.

Tehtävä voidaan toteuttaa myös melodiasoittimilla soittamalla keksityt harmoniat peräkkäisinä sävelinä. Myös tabletilta löytyvä koskettimisto on mahdollinen väline.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT