73.
Pieni tehtävä: Vastakohta
Improvisaatio- ja kuunteluharjoitus. Soitetaan vuorotellen yksittäisiä ääniä tai sointuja, jotka muodostavat vastakohdan sille, mitä edellinen soitti.
Tehtävän laatija
Esa Ylivaara
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Mielikuvituksen, kuuntelun ja korvakuulolta soittamisen kehittäminen.
Musiikissa esiintyvien vastakohtien havainnointi ja pohtiminen.
Konkreettinen tuotos
Vuorotellen soitettu, vastakohdista koostuva improvisaatio.
Valmistautuminen
- Miietitään etukäteen, millaisia vastakohtia voi olla: hiljaa — kovaa, korkea — matala, yksittäinen ääni — sointu, terävä — pehmeä, jne.
Työskentelyn eteneminen
- Yksi oppilas aloittaa soittamalla yksittäisiä ääniä tai sointuja.
- Seuraava oppilas soittaa vastakohdan sille, mitä edellinen oppilas soitti.
- Tässä tehtävässä ei ole kiirettä; on hyvä, jos soittaja ottaa tarpeeksi aikaa tulkitakseen edellisen tunnelman.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä