70.
Rytmikäs äänipiiri
Kasautuviin yksittäisiin ääniin pohjautuva rytmikäs äänimaisema.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Ryhmän ja ohjaajan seuraaminen ja aktiivinen kuuntelu, matalan kynnyksen improvisoiminen.
Tavoitteeksi voi myös ottaa uuteen tahtilajiin tutustumisen.
Konkreettinen tuotos
Rytmikäs äänimaisema.
Valmistautuminen
Jokin äänenkäyttöön tai rytmiikkaan liittyvä lämmittelyleikki, esim. rikkinäinen puhelin äänteillä (keholla tai omalla äänellä tehtävä liike kiertää piirissä vähitellen muuntuen).
Työskentelyn eteneminen
• Harjoituksen ohjaaja pitää pulssin ja näyttää tahtilajin iskualat esimerkiksi sormillaan (peukalo= isku 1, etusormi = isku 2 jne). Iskuja voi olla mitä tahansa kolmen ja kymmenen välillä. Kahdeksalla on helppo aloittaa (2 tahtia 4/4), neljä iskua (4/4) toimii pienellä osallistujamäärällä. Valittu tahtilaji pysyy koko harjoituksen ajan.
• Kasataan omat äänet ohjaajan pitämään pulssiin yksi kerrallaan koko ajan toisia kuunnellen. Esimerkiksi ensimmäinen soittaja/laulaja saattaa päättää ottaa ensimmäiselle iskulle suhinaäänen, toinen kuuntelee sitä hetken ennen kuin valitsee omalle äänelleen esimerkiksi neljännen iskun. Kolmas oppilas kuuntelee näitä ääniä hetken ennen kuin valitsee omalle äänelleen sopivan paikan. Samaa ääntä toistetaan samalla iskunosalla koko ajan, äänne tai sen paikka eivät vielä muutu.
• Vinkki: Ohjaaja voi aluksi sanoa ääneen iskut samalla näyttäen niitä sormilla.
• Pulssi pysyy parhaiten, jos ensimmäisellä iskulla on heti alussa jokin ääni, joko niin että ohjaaja pitää sen tai pyytää ensimmäistä oppilasta ottamaan äänteensä ykkösiskulle. Pääsääntöisesti tässä vaiheessa jokaisen kannattaa valita vain yksi ääni tai muutama nopea ääni, jotka eivät ylitä omaa valittua iskua. Äänen voi ottaa myös iskujen väliin (off beat).
• Kun kaikki äänet ovat omilla paikoillaan, ohjaaja voi antaa lisäohjeita, esim.:
- venytetään äänteitä siten, että ne laajenevat muiden iskujen päälle
- lyhennetään äänteitä staccatoiksi
- tehdään äänteitä eri tunnetiloin kuten laiskasti, ylienergisesti, vihaisesti jne.
- ohjaaja voi myös näyttää crescendoja, diminuendoja jne.
• Voidaan lisätä uusia ääniä uusille iskuille jälleen yksi kerrallaan kasaten siten, että pidetään ensimmäisen ääni paikallaan ja lisätään toinen ääni uudelle paikalle. Kuunnellaan äänimaisemaa hetki, ohjaaja voi antaa lisäohjeita samaan tapaan kuin ensimmäisen äänen kanssa.
• Jätetään ensimmäinen ääni pois, jolloin äänimaisema muuttuu.
• Harjoituksen tultua tutuksi myös oppilaat voivat toimia ohjaajina. Voidaan myös ennalta valita aihepiiri äänimaiseman ympärille, esim. metsä tai sirkus jne.
• Harjoitus voidaan toteuttaa myös noudattamalla tiettyä asteikkoa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Harjoitus voidaan toteuttaa omalla äänellä, kehosoittimilla, luokasta löytyvillä soittimilla tai omilla soittimilla.
Tehtävä toimii myös hyvin siten, että se tehdään ensin omalla äänellä ja toisella kerralla siirretään soittimille.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Harjoituksen avulla voidaan oppia myös uusia additiivisia (esim. 5/8, 7/8) tahtiosoituksia.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä