Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


51.

Tekstuurit

Oppilaat tutustuvat musiikin erilaisiin tekstuureihin ja niiden kokonaismuotoa jäsentäviin ominaisuuksiin.

Tehtävän laatija
Markku Klami

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustuminen erilaisiin musiikillisiin tekstuureihin (kudoksiin) ja siihen, miten ne vaikuttavat musiikin kokonaismuotoon

Konkreettinen tuotos

Tutustuminen musiikin tekstuurien pohdintaan ja havainnointiin. Tehtävä voi johtaa myös valmiiseen sävellykseen.

Työskentelyn eteneminen

• Työskentely voidaan aloittaa improvisaation keinoin: voidaan soittaa ja kuunnella esim. ohutta ja paksua, tiheää ja haurasta tekstuuria, kun on ensin mietitty keinoja niiden toteuttamiseen. Tehtävän painottuessa musiikkianalyysin puolelle myös valmiit referenssiteokset ovat erittäin hyvä lähtökohta tehtävälle.

• Oppilaiden aiemmin tekemiä materiaaleja voidaan soveltavasti käyttää erilaisten tekstuurien tuottamiseen.

• Erilaisten tekstuurien kuuntelemisen jälkeen edetään musiikin kokonaismuodon pohdintaan: missä järjestyksessä erilaisten tekstuurien halutaan esiintyvän.

• Erilaisten tekstuurien vaihdoksia (äkkinäinen, limittäytyminen, vähittäinen muuttuminen ja liukuminen seuraavaan) ja niiden vaikutusta kokonaismuotoon on hyvä kokeilla soittamalla

• Seuraavaksi työ voi edetä erilaisten tekstuurien hierarkoiden pohtimiseen: ovatko jotkut valitut tekstuurit suuremmassa roolissa musiikin kokonaismuodossa kuin toiset?

• Tehtävässä on hyvä keskittyä myös yksittäisen musiikillisen tilanteen tekstuuriin, tehdä havaintoja niin musiikin pintatason kuin syvemmän tason ominaisuuksista.

• Kokoonpano voi olla soolo tai suurempi kokoonpano.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tehtävä soveltuu sekä ryhmä- että yksilöopetukseen.

Tehtävän voi toteuttaa suppeana tai hyvinkin laajana. Tehtävän laajuus on hyvä sovittaa oppilaiden senhetkiseen taitotasoon ja miettiä tätä kautta keskeiset tavoitteet – mitä kaikkea musiikin tekstuurista halutaan tutkia?

Laajasti toteutettuna tehtävä voi olla hyvinkin pitkäkestoinen, jopa useiden viikkojen tai parin kuukauden jaksolle jakautuva ja johtaa kokonaan uuden sävellyksen tekemiseen. Tässä muodossa tehtävä sopii hyvin yksilötunneilla käyvälle sävellysoppilaalle.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT