61.
Välidominanttien lisääminen tuttuun lauluun
Tässä harjoitteessa lisätään uusia sointuja oppilaan valitsemaan tuttuun lauluun.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Havainnollistaa käytännön hyötyjä musiikin teorian käsitteiden ymmärtämisestä.
Konkreettinen tuotos
Tuttu laulu, jonka soinnutusta oppilas on monipuolistanut uusilla soinnuilla
Työskentelyn eteneminen
• Oppilas valitsee laulukirjasta tutun laulun, josta itse pitää. Nuotissa on syytä olla näkyvissä melodia ja sointumerkit.
• Oppilasta pyydetään miettimään viidennen asteen välidominanttisoinnut laulun eri soinnuille ja kirjoittamaan nämä soinnut sointumerkkeinä olemassaolevien sointujen vasemmalle puolelle.
• Oppilas soittaa laulun melodian sekä soinnut uusien välidominanttisointujen kera.
• Oppilas tekee kuulonvaraisesti arvion lisätyistä välidominattisoinnuista rastittaen nuotista pois ne soinnut, joista ei pidä ja jättäen rastittamatta ne sointumerkit, joista pitää.
• Toinen vaihtoehto tälle harjoitteelle on, että oppilasta pyydetään miettimään seitsemännen asteen välidominanttisoinnut jokaiselle laulun soinnulle ja tekemään niistä kuulonvaraisen sointuvalinnan.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Mainittujen lisäksi laulukirja/laulukirjoja.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä