69.
Valmistava improvisointitehtävä: yksi ryhmästä soittaa
Hauska improvisointiin rohkaiseva harjoitus, jossa seurataan ryhmää ja reagoidaan siihen
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Rohkaista ryhmää improvisoimaan.
Opettaa antamaan tilaa ja ottamaan sitä.
Konkreettinen tuotos
Pieniä improvisaatioita.
Valmistautuminen
Tehdään harjoitus ensin liikkeenä (musiikkia voi olla taustalla):
Ohjaaja kertoo kuinka monta henkilöä ryhmästä kerrallaan liikkuu. Esim: Yksi liikkuu, ja kun hän lopettaa liikkumisen, joku toinen ryhmästä liikkuu (ennalta sopimattomassa järjestyksessä).
Kaikki ryhmässä seuraavat koko ajan tarkkaavaisesti toisiaan.
Välillä ohjaaja sanoo: kaikki liikkuvat.
Välillä kaksi ryhmästä liikkuu.
Kokeillaan mitä tahansa lukuja yhden ja koko ryhmän väliltä (esim. yksi ryhmästä ei liiku ja kun hän lähtee liikkumaan, jonkun muun tulee pysähtyä. Kaikki tapahtuu ilman puhetta ryhmän välillä).
Työskentelyn eteneminen
Sama harjoitus toteutetaan soittimin:
• Koko ajan yksi ryhmästä soittaa (jos on arka ryhmä, voi aloittaa esim. niin, että koko ajan kolme soittaa). Kun hän lopettaa, aina yksi ryhmästä soittaa.
• Välillä kaikki saavat soittaa.
• Välillä vain yksi on soittamatta.
• Välillä kolme ryhmästä soittaa jne.
• Voidaan reagoida muiden keksimiin rytmisiin, soinnillisiin tai melodisiin aiheisiin ja jäljitellä niitä (esim. jos joku aloittaa nopean koputuksen, voi omalla äänilähteellä imitoida repetitiota, tai jos joku aloittaa huokoisia suhinaääniä, voi omalla äänilähteellä jäljitellä sointia).
• Voidaan myös improvisoida tiettyihin tunnelmiin tai aihepiireihin (herkkä, raju, jännittävä, rauhoittava, vedenalainen, jäinen, tuulinen jne).
• Voidaan haluttaessa sopia käytössä olevat sävelet.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Harjoitus voidaan toteuttaa joko luokasta löytyvillä esineillä, jotka toimivat soittimina (found objects), omalla äänellä tai omilla soittimilla tai luokasta löytyvillä soittimilla (esim. rytmi- ja laattasoittimet).
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Harjoitus (alkuperäiseltä nimeltään yksi liikkuu kaikki liikkuu) on peräisin Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Luovat muusikontaidot opintojaksolta ja sen on kehittänyt musiikkikasvatuksen lehtori Riitta Tikkanen ja näyttelijä Elina Stirkkinen.
Harjoituksessa otetaan sooloja ikään kuin huomaamatta. Olennaisinta on toisiin reagoiminen ja äänen ja liikkeen seuraaminen ryhmässä. Huomio oman soolon sijasta kiinnittyy muiden tekemiseen.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä