91.
Liten uppgift: Rytmmaskin utan elektronik
Deltagarna låtsas att de är en rytmmaskin. ”Programmera” rytmer på tavlan. Skapa en loop och spela tillsammans.
Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att öva på rytm. Att kunna spela sin del inom en samansatt rytm.
Att öva på samspel.
Konkret resultat
En gemensam rytmisk loop.
Instruktioner
- Skriv ut siffrorna ett till åtta på tavlan. Siffrorna visar taktslag, dvs. fjärdedelar inom en rytmloop. Be deltagarna att tänka på en valfri siffra. När "rytmmaskinen" sätter igång spelar deltagarna alltid på sitt eget taktslag.
- Välj ett ackord, exempelvis Dm7. "Rytmmaskinen" spelar endast toner från ackordet, inga andra toner. Börja med ett långsamt tempo. Snabba på tempot efter hand.
- I början är det bra om läraren visar tempot genom att peka på siffrorna. Lämna bort pekandet när loopen fungerar utan problem.
- Om en stund ger läraren tecken åt deltagarna att byta siffra. Fortsätt spela med den nya loopen.
- Steg 2: Deltagarna väljer två siffror. Nu spelar alla två gånger inom loopen. Fortsätt lika som ovan.
- Utmaning: Dela in gruppen i två. Ena halvan spelar fjärdedelar på slaget, dvs. lika som tidigare. Andra halvan spelar åttondelar mellan slagen, "backbeats".
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med