Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


46.

Improvisation: steg två

Fortsätt från tidigare gruppövningar med nya utmaningar. Utveckla dina kunskaper i improvisation. Lär dig mer om form och gestalta olika avsnitt i en improvisation. Prova på improvisation som en kompositionsmetod.

Uppgiftens skapare
Markku Klami

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att planera en helhet med olika avsnitt inom en gemensam improvisationsövning. Att observera skillnader mellan olika delar i en improvisation.

Att testa och utveckla musikaliska idéer genom att improvisera.

Konkret resultat

En improvisation med vissa förutbestämda egenskaper.
Extra: fortsätt och gör en komposition utifrån improvisationsarbetet.

Instruktioner

• Målet med övningen är att improvisera i grupp på ett strukturerat sätt. Planera en musikalisk helhet som består av mindre delar. Bestäm handtecken, signalljud eller dylikt som styr improviserandet.

• Gruppen börjar med att planera tillsammans. Det finns många olika sätt att utforma avsnitt i en improvisation: Försök att fånga en känsla eller stämning. Specificera avsnittet i musikaliska termer – bestäm en dynamik, utgå från ett intervall eller ett ackord. Tänk på textur i stora drag – tät eller gles, snabb eller långsam. Hur går ni från ett avsnitt till ett annat? Hur mycket vill ni bestämma i förväg, och vad kan ni improvisera?

• En möjlighet är att ge olika avsnitt en idé eller tanke. Kontraster fungerar ofta bra: ljus och mörk, sommar och vinter, snabb och långsam.

• Improvisera musik utifrån er plan. Ta en kort paus, och spela sedan på nytt utifrån samma plan. Fundera tillsammans om tagningarna var lika eller olika.

• Extra: Undersök resultatet. Vad vill ni utveckla? Fokusera förslagsvis på enskilda parametrar, till exempel klangfärg och dynamik. Använd arbetet som utgångspunkt för en komposition.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Efter en introduktion, som övning nummer 14, är det nu meningen att arbeta mer målinriktat.

Övningen är mångfaldig. En avsikt är att lyfta fram hur improvisation kan fungera som en kompositionsmetod. En annan att öva sig gestalta musikalisk form på en tidsaxel, det vill säga indela helheten i avsnitt med olika idéer.

Tips! Skriv ner planeringen ni gör i grupp med grafisk notation eller dylikt.

Det fungerar bra att överföra idéer från improvisation till komposition. Ju längre man går med denna metod, desto viktigare är det att skriva musiken i noter. Noter gör det lättare att minnas idéer i detalj.

Alternativ: Börja med att analysera formen på ett musikstycke. Lägg märke till olika avsnitt och beskriv avsnittens musikaliska egenskaper. Använd sedan analysen som en karta och improvisera utifrån den. Överför idéer till en komposition, liksom ovan, om ni vill.

Alternativ 2: Använd bilder, texter eller annat utommusikaliskt som inspiration.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER