Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


16.

Liten uppgift: Skriv en melodi till barnens raplåt ”Valokuvia”

En enkel melodi- och dynamikövning för yngre elever. Ta avstamp i barnmusiken som skapats av Soile Perkiö och Hannele Huovi.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att öva rytmläsning från noter. Att analysera stycket som helhet. Att i grupp komponera en melodi till raplåten, förslagsvis utifrån en tonart eller en skala som man väljer tillsammans. Att lära sig nya musikord.

Konkret resultat

En komposition med utgångspunkt i en viss musikalisk parameter – rytm, text, melodi, dynamik, harmonik eller klangfärg – beroende på vad man väljer.

Instruktioner

• Bli bekant med rytmen till raplåten "Valokuvia" (på finska). Läs, klappa eller spela rytmen, även utan låttext. Utgå från noterna som finns i boken "Lastenhuoneen laulukirja".

• Fundera tillsammans på dynamiken: Finns det en höjdpunkt där ljudstyrkan tilltar? Sjunker energinivån vid något avsnitt? Lägg till dynamik, nyanser och artikulation.

• Bestäm en tonart i helklass (valfritt): Vilken skala vill klassen utgå från? Behåller man samma skala genom hela stycket eller byter man känsloläge, exempelvis övergår från dur till moll?

• Det går bra att komponera i smågrupper, parvis eller enskilt – dela i så fall stycket och ge grupperna varsin bit av låten, exempelvis en textrad. Eller: Komponera hela melodin i helklass.

• Det finns repetition i texten. Fundera: Vill man upprepa melodin eller vill man skriva en ny melodi för upprepningen?

• Skapa en melodi till låten med hjälp av instrument eller rösten. Melodin utgår från skalan som bestämts i förväg. Skriv ner melodin ovanför rytmen antingen med tonnamn eller tonstavelser (solmisation).

• Framför melodierna i klassen. Diskutera helheten.

• Slutligen kan man lämna bort orden helt och hållet så att texten bara har gett en rytmisk struktur till musiken. Det kan vara att man vill göra ändringar i rytmen då texten utelämnas.

FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
• Arbeta parvis och skriv en andra stämma till melodin när den är färdig. Tips! Byt notblad med varandra och lägg en stämma till en melodi som någon annan skrivit.

• Lägg till ackord. Förslagsvis: Skriv ackordbeteckningar på tavlan i helklass och spela på piano. Alternativt: Fortsätt arbeta i smågrupper.

• Nästa lektion: Spela melodin på gehör eller skriv ner hela stycket med noter (rytm och melodi).

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Noter till stycket "Valokuvia" finns i boken:
Perkiö, Soili & Huovi, Hannele (2016). Lastenhuoneen laulukirja. Helsingfors: Tammi.

Ytterligare kommentarer om övningen

Låttexten kan utelämnas om man gör en instrumentalversion.

Beakta upphovsrätten när du använder dig av materialet.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER