Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


16.

Pieni tehtävä: Sävellys Soili Perkiön ja Hannele Huovin rytmiteokseen ”Valokuvia”

Mutkaton melodian ja dynamiikkojen sävellysharjoitus nuorimmille oppilaille.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Opitaan rytmittelemään ja analysoimaan Valokuvia-teosta. Sävelletään valmiiseen rytmiin melodia, jossa käytetään sovittua asteikkoa tai sovittuja asteikkoja sekä uutta musiikkisanastoa. Voidaan myös säveltää teos ilman sovittua sävellajia.

Konkreettinen tuotos

Sävellys, jossa on lähestymistavasta riippuen jotain seuraavista: rytmi, teksti, melodia, dynamiikat, harmonia, sointivärit

Työskentelyn eteneminen

• Rytmi tutuksi: luetaan, taputetaan, soitetaan rytmiä, myös ilman sanoja.

• Mietitään teoksen muotoa dynamiikan kannalta. Missä on rauhallista, missä huippukohta? Lisätään dynamiikkoja, nyansseja, artikulaatioita.

• Päätetään mahdollisesta sävellajista: Millaiseen asteikkoon melodia halutaan säveltää. Pysyykö sama asteikko koko teoksen ajan, vai vaihtuuko tunnelma esim. duurista molliin?

• Voidaan jakaa teos osiin esim. riveittäin, jolloin kukin yksittäinen oppilas/pari/pienryhmä saa esimerkiksi yhden rivin - tai säveltää koko teos ryhmässä.

• Tekstissä on toistoa. Mietitään, halutaanko toistaa myös melodia, vai sävelletäänkö toistettavaan kohtaan uusi melodia.

• Sävelletään soittimia tai omaa ääntä käyttäen sovitulla asteikolla (esim. duuri- tai mollipentatoninen) yksin/parityönä/pienryhmässä. Kirjoitetaan sävelnimet (tai solmisaatiotavut) rytmin yläpuolelle.

• Esitetään katkelmat ryhmälle ja pohditaan kokonaisuutta.

• Sanat voi halutessa jättää pois, jolloin teksti on toiminut rytmihahmona. Jos sanat jäävät pois, rytmiä voidaan tarvittaessa varioida.

JATKOTEHTÄVÄ:
• Voidaan säveltää melodiaan pareittain myös toinen ääni joko niin, että jatketaan omaa katkelmaa tai niin, että vaihdetaan katkelmia toisen parin kanssa.

• Voidaan jatkaa sävellystä soinnuttamalla melodia joko yhdessä taulua ja sointusoitinta apuna käyttäen tai edelleen parityönä.

• Voidaan esim. kuulonvaraisesti nuotintaa koko teos nuottipaperille (rytmi ja säveltasot), tai soittaa melodia korvakuulolta vaikkapa seuraavalla tunnilla.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Nuotti: Perkiö, Soili & Huovi, Hannele (2016). Valokuvia: Lastenhuoneen laulukirja. Helsinki: Tammi.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tekstin voi instrumentaaliversiosta jättää pois.

Otathan huomioon tekijänoikeudet käyttäessäsi tekstiä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT