16.
Pieni tehtävä: Sävellys Soili Perkiön ja Hannele Huovin rytmiteokseen ”Valokuvia”
Mutkaton melodian ja dynamiikkojen sävellysharjoitus nuorimmille oppilaille.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan rytmittelemään ja analysoimaan Valokuvia-teosta. Sävelletään valmiiseen rytmiin melodia, jossa käytetään sovittua asteikkoa tai sovittuja asteikkoja sekä uutta musiikkisanastoa. Voidaan myös säveltää teos ilman sovittua sävellajia.
Konkreettinen tuotos
Sävellys, jossa on lähestymistavasta riippuen jotain seuraavista: rytmi, teksti, melodia, dynamiikat, harmonia, sointivärit
Työskentelyn eteneminen
• Rytmi tutuksi: luetaan, taputetaan, soitetaan rytmiä, myös ilman sanoja.
• Mietitään teoksen muotoa dynamiikan kannalta. Missä on rauhallista, missä huippukohta? Lisätään dynamiikkoja, nyansseja, artikulaatioita.
• Päätetään mahdollisesta sävellajista: Millaiseen asteikkoon melodia halutaan säveltää. Pysyykö sama asteikko koko teoksen ajan, vai vaihtuuko tunnelma esim. duurista molliin?
• Voidaan jakaa teos osiin esim. riveittäin, jolloin kukin yksittäinen oppilas/pari/pienryhmä saa esimerkiksi yhden rivin - tai säveltää koko teos ryhmässä.
• Tekstissä on toistoa. Mietitään, halutaanko toistaa myös melodia, vai sävelletäänkö toistettavaan kohtaan uusi melodia.
• Sävelletään soittimia tai omaa ääntä käyttäen sovitulla asteikolla (esim. duuri- tai mollipentatoninen) yksin/parityönä/pienryhmässä. Kirjoitetaan sävelnimet (tai solmisaatiotavut) rytmin yläpuolelle.
• Esitetään katkelmat ryhmälle ja pohditaan kokonaisuutta.
• Sanat voi halutessa jättää pois, jolloin teksti on toiminut rytmihahmona. Jos sanat jäävät pois, rytmiä voidaan tarvittaessa varioida.
JATKOTEHTÄVÄ:
• Voidaan säveltää melodiaan pareittain myös toinen ääni joko niin, että jatketaan omaa katkelmaa tai niin, että vaihdetaan katkelmia toisen parin kanssa.
• Voidaan jatkaa sävellystä soinnuttamalla melodia joko yhdessä taulua ja sointusoitinta apuna käyttäen tai edelleen parityönä.
• Voidaan esim. kuulonvaraisesti nuotintaa koko teos nuottipaperille (rytmi ja säveltasot), tai soittaa melodia korvakuulolta vaikkapa seuraavalla tunnilla.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Nuotti: Perkiö, Soili & Huovi, Hannele (2016). Valokuvia: Lastenhuoneen laulukirja. Helsinki: Tammi.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tekstin voi instrumentaaliversiosta jättää pois.
Otathan huomioon tekijänoikeudet käyttäessäsi tekstiä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä