30.
Liten uppgift: Bygg upp en skala utifrån intervaller
Hur många skalor finns det i världen? Hitta på en egen skala!
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att skapa en tonskala med hjälp av intervalltyper.
Konkret resultat
En skala. Skalan kan även användas i senare övningar.
Förberedelse
Repetera olika typer av intervall (små, stora, rena och så vidare).
Instruktioner
• Utgå från två intervalltyper (till exempel liten sekund och stor sekund; eller stor sekund och liten ters). Varva de två intervallen som du vill och bygg upp en egen skala.
• Om du vill kan du låta skalan överskrida en oktav så att skalan låter annorlunda i olika oktavlägen.
• Lyssna på skalan – spela eller sjung. Beskriv hur skalan låter och vilka känslor den väcker.
• Improvisera utifrån skalan och skapa på så sätt melodiska och rytmiska idéer. Jobba tillsammans i par (eller lärare med elev): den ena spelar en musikalisk idé och den andra imiterar på gehör eller improviserar ett svar i stil med "call and response".
Förslag på fortsättning:
• Nästa lektion kan eleverna skriva melodier utifrån skalan. Sök melodiövningar här på Opus 1 och hitta inspiration.
• Det går även bra att bygga upp ackord utifrån skalan. Ackorden kan sedan tranponeras på olika tonhöjd.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Det fungerar bra att använda något av följande: elevernas instrument, keyboardar, rösten eller klassinstrument.
Ljud från en pekplatta fungerar också bra.
Ytterligare kommentarer om övningen
Ibland blir det så att eleven "hittar på" en existerande skala, exempelvis ett modus. Då är det bra att läraren är uppmuntrande, berättar namnet på skalan och låter eleven fortsätta med den. Det viktiga är inte att eleverna skapar alldeles nya skalor, utan att eleverna vidgar sin förståelse av tonalitet och får pröva på något nytt.
Det går bra att använda skalan som utgångspunkt i senare kompositionsövningar.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med