Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


41.

Keyboardar med olika ljud i en kollektiv komposition

Lär känna klassens keyboardar, hur de fungerar och vilka ljud det finns. Ta fram ljud som väcker en känsla eller som skapar en stämning. Skapa ett händelseförlopp som tar upp dessa känslolägen och gör musik som passar till berättelsen.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bli bekant med keyboardar som finns i klassen; att arbeta kreativt med känslolägen och att söka efter keyboardljud som fångar känslorna; att improvisera och komponera kollektivt med målet att skapa ett gemensamt stycke; att träna elevernas samarbetsförmåga.

Konkret resultat

Ett stycke av så kallad programmusik

Instruktioner

• Be eleverna välja tre olika känslolägen, till exempel glad, sorglig och arg.

• Eleverna får varsin keyboard med hörlurar och de ska nu söka efter ljud som passar ihop med de känslolägen som gruppen valt.

• Till näst ska eleverna hitta på ett händelseförlopp som tar upp känslorna. Diskutera flera förslag i klassen och välj sedan ett gemensamt händelseförlopp.

• Jobba tillsammans och skapa musik utifrån händelseförloppet.

• Öva in och framför stycket i en konsert om eleverna så vill.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Keyboardar som innehåller olika ljud.

Ytterligare kommentarer om övningen

Den här övningen visar ett kreativt sätt att arbeta på då man vill lära ut hur man använder klassens keyboardar.

Ytterligare material

En beskrivning av hur det gick till med en elevgrupp:

Gruppen hade två idéer för händelseförloppet:
1) En person i skolan är först glad, men hen blir mobbad vilket gör att musiken blir sorglig, och slutligen är den mobbade arg.
2) En person vinner på lotto (glad) och blir rånad (sorglig). Efteråt är personen arg för att pengarna stulits.

Eleverna valde att stycket ska handla om lottovinsten. Så här blev resultatet:

– Stycket börjar med dragningen av lottoraden
– Eleverna L och Je spelar spänningsmusik med sound 400, på samma gång spelar M och E sakta en orgelpunkt i bakgrunden med sound 369. Eleven Ju drar numren med sound 400 som innehåller en röst som läser upp siffror. Spänningsmusiken avtar alltid när ett lottnummer läses upp, och återkommer efteråt. Musiken gör en paus före det sista numret.
– När det sista numret har dragits spelar M och E vinstmusiken med sound 369.
– Eleverna Je och Ju avbryter med stöldmusiken: breda kluster i olika register med soundet 119. M och E spelar gnällande ljud i det höga registret med sound 369.
– En polisbil anländer till stället, och sound 119 imiterar tjutande sirener. Eleven L inleder polisbilstemat,först riktigt tyst och sedan så småningom med högre volym från volymknappen.
– Följande handling utspelar sig mellan polis och tjuv (ljud från ”voice padden”):
– Polisen blåser i visselpipan.
– Polisen ropar: ”Hey, hey, hey!”
– Tjuven svarar: ”Yo, yo, yo!”
– Tjuven spottar, några gånger.
– Polisen avfyrar två skott.
– Polisbilen kör iväg. Sirenerna tjuter, först på hög volym och sedan avtar ljudet så småningom.

Eleverna arbetade på stycket under fem lektioner och framförde stycket i en konsert.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER