41.
Koskettimistojen eri soundeja hyödyntävä kollektiivisävellys
Tutustutaan koskettimistojen toimintaan ja soundeihin. Etsitään koskettimistoilta erilaisia tunteita ja tunnelmia kuvastavia soundeja. Lopuksi keksitään tunteita/tunnelmia sisältävä tapahtumaketju ja tehdään siihen sopivat musiikit.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustua luokassa oleviin koskettimistoihin; keksiä erilaisia tunnelmia ja tunteita sekä etsiä niihin sopivia soundeja; improvisoida kollektiivisäveltäen kappale; yhteistyötaitojen kehittyminen
Konkreettinen tuotos
Ohjelmallinen kappale
Työskentelyn eteneminen
• Oppilaita pyydetään valitsemaan kolme erilaista tunnetta tai tunnelmaa, esim. iloinen, surullinen ja vihainen.
• Tunnelmien/tunteiden keksimisen jälkeen kukin oppilas etsii kuulokkeet päässä vähintään kolme kuhunkiin tunnelmaan sopivaa soundia koskettimistoista.
• Kun soundit on löydetty, keksitään tunnelmiin/tunteisiin liittyviä tapahtumaketjuja, joista valitaan yhdessä yksi.
• Keksitään yhdessä musiikki valittuun tapahtumaketjuun.
• Harjoitellaan kappaletta ja haluttaessa esitetään se konsertissa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Koskettimistot, joista löytyy erilaisia soundeja
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä tehtävä sopii luovaksi harjoitteeksi tutustuttaessa koskettimistojen toimintaan ja niiden erilaisiin soundeihin.
Lisämateriaali
Tässä yksi esimerkki tehtävän toteutuksesta.
Ryhmä ehdotti kahta eri tapahtumaketjua:
1) Joku on koulussa aluksi iloinen, sitten häntä kiusataan, joten tunnelma muuttuu surulliseksi, ja lopuksi kiusattu on vihainen.
2) Joku voittaa lotossa (iloinen), rahat varastetaan (surullinen), minkä jälkeen hän on vihainen, koska rahat on varastettu.
Ryhmän oppilaat valitsivat kappaleen aiheeksi lottovoiton. Lottovoitto-kappaleen synnystä ja tapahtumista:
– Kappaleen alussa on lottorivin arvonta:
– Oppilaat L ja Je soittavat soundilla 400 jännitysmusiikkia, ja oppilaat M ja E soittavat taustalle soundilla 369 matalaa urkupistettä hiljaa. Oppilas Ju arpoo numerot soundilla 400, jossa on puhuttuja numeroita. Numeroiden arpomisen aikana soundilla 400 soitettu jännitysmusiikki on tauolla ja jatkuu taas numeroiden arpomisen jälkeen. Ennen viimeistä numeroa on pitempi tauko.
– Viimeisen numeron arpomisen jälkeen oppilaat M ja E soittavat voittomusiikkia soundilla 369.
– Voittomusiikin jälkeen oppilaat Je ja Ju soittavat varastamismusiikkia: soundilla 119 isoja klustereita eri korkeudelta. Oppilaat M ja E soittavat soundilla 369 korkealta vinkaisuja.
– Paikalle saapuu poliisiauto, jolloin soundilla 119 soitetaan pillien ulvontaa. Oppilas L aloittaa poliisiauton teeman soittamisen hiljaa ja miksaa volumenappulalla soittimen kovemmalle.
– Poliisin ja varkaan välillä tapahtuu seuraava tapahtumaketju, jossa käytetään Voice padin soundeja:
– Poliisi puhaltaa pilliin.
– Poliisi sanoo: Hei, hei, hei!
– Varas vastaa: Jou jou!
– Varas sylkee muutaman kerran.
– Poliisi ampuu kaksi laukausta.
– Poliisiauto lähtee pois pillit ulvoen. Pillien ääni alkaa voimakkaana ja häipyy pois.
Tätä kappaletta työstettiin yhteensä viidellä tunnilla ja kappale esitettiin konsertissa.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä