Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • SV


41.

Koskettimistojen eri soundeja hyödyntävä kollektiivisävellys

Tutustutaan koskettimistojen toimintaan ja soundeihin. Etsitään koskettimistoilta erilaisia tunteita ja tunnelmia kuvastavia soundeja. Lopuksi keksitään tunteita/tunnelmia sisältävä tapahtumaketju ja tehdään siihen sopivat musiikit.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustua luokassa oleviin koskettimistoihin; keksiä erilaisia tunnelmia ja tunteita sekä etsiä niihin sopivia soundeja; improvisoida kollektiivisäveltäen kappale; yhteistyötaitojen kehittyminen

Konkreettinen tuotos

Ohjelmallinen kappale

Työskentelyn eteneminen

• Oppilaita pyydetään valitsemaan kolme erilaista tunnetta tai tunnelmaa, esim. iloinen, surullinen ja vihainen.

• Tunnelmien/tunteiden keksimisen jälkeen kukin oppilas etsii kuulokkeet päässä vähintään kolme kuhunkiin tunnelmaan sopivaa soundia koskettimistoista.

• Kun soundit on löydetty, keksitään tunnelmiin/tunteisiin liittyviä tapahtumaketjuja, joista valitaan yhdessä yksi.

• Keksitään yhdessä musiikki valittuun tapahtumaketjuun.

• Harjoitellaan kappaletta ja haluttaessa esitetään se konsertissa.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Koskettimistot, joista löytyy erilaisia soundeja

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tämä tehtävä sopii luovaksi harjoitteeksi tutustuttaessa koskettimistojen toimintaan ja niiden erilaisiin soundeihin.

Lisämateriaali

 

Tässä yksi esimerkki tehtävän toteutuksesta.

Ryhmä ehdotti kahta eri tapahtumaketjua:
1) Joku on koulussa aluksi iloinen, sitten häntä kiusataan, joten tunnelma muuttuu surulliseksi, ja lopuksi kiusattu on vihainen.
2) Joku voittaa lotossa (iloinen), rahat varastetaan (surullinen), minkä jälkeen hän on vihainen, koska rahat on varastettu.

Ryhmän oppilaat valitsivat kappaleen aiheeksi lottovoiton. Lottovoitto-kappaleen synnystä ja tapahtumista:

– Kappaleen alussa on lottorivin arvonta:
– Oppilaat L ja Je soittavat soundilla 400 jännitysmusiikkia, ja oppilaat M ja E soittavat taustalle soundilla 369 matalaa urkupistettä hiljaa. Oppilas Ju arpoo numerot soundilla 400, jossa on puhuttuja numeroita. Numeroiden arpomisen aikana soundilla 400 soitettu jännitysmusiikki on tauolla ja jatkuu taas numeroiden arpomisen jälkeen. Ennen viimeistä numeroa on pitempi tauko.
– Viimeisen numeron arpomisen jälkeen oppilaat M ja E soittavat voittomusiikkia soundilla 369.
– Voittomusiikin jälkeen oppilaat Je ja Ju soittavat varastamismusiikkia: soundilla 119 isoja klustereita eri korkeudelta. Oppilaat M ja E soittavat soundilla 369 korkealta vinkaisuja.
– Paikalle saapuu poliisiauto, jolloin soundilla 119 soitetaan pillien ulvontaa. Oppilas L aloittaa poliisiauton teeman soittamisen hiljaa ja miksaa volumenappulalla soittimen kovemmalle.
– Poliisin ja varkaan välillä tapahtuu seuraava tapahtumaketju, jossa käytetään Voice padin soundeja:
– Poliisi puhaltaa pilliin.
– Poliisi sanoo: Hei, hei, hei!
– Varas vastaa: Jou jou!
– Varas sylkee muutaman kerran.
– Poliisi ampuu kaksi laukausta.
– Poliisiauto lähtee pois pillit ulvoen. Pillien ääni alkaa voimakkaana ja häipyy pois.

Tätä kappaletta työstettiin yhteensä viidellä tunnilla ja kappale esitettiin konsertissa.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT