69.
Förberedande improvisationsövning: En i gruppen spelar
Kom igång med improvisation i en rolig övning. Följ gruppen och reagera.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att våga improvisera i grupp.
Att lära sig att ge och ta plats.
Konkret resultat
Små improvisationer.
Förberedelse
Börja med att göra övningen som en rörelseövning (eventuellt med musik i bakgrunden).
Ledaren berättar hur många i gruppen går omkring på en gång. Exempelvis: "En går!" Då ska en person ta intiativet och gå omkring medan resten står stilla. Om personen sedan stannar ska någon annan ta över och börja gå. (Ordningen ska inte bestämmas i förväg.)
Alla i gruppen iakttar varandra hela tiden.
Då och då kan ledaren säga: "Alla går!"
Sedan exempelvis: "Två går!"
Testa ropa ut vilket som helst antal från en deltagare till alla. (Mera exempel: En person i gruppen står först stilla men börjar sedan gå omkring – nu måste någon annan i gruppen genast stanna. Deltagarna får inte prata sinsemellan.)
Instruktioner
Gör en variation på övningen med instrument:
• Ledaren ropar: "En spelar!". Nu ska det hela tiden finnas en person i gruppen som improviserar musik. Om en person slutar spela ska någon annan ta över. (I en försiktigare grupp är det bra att börja med till exempel "tre spelar".)
• Emellanåt spelar alla deltagare.
• Emellanåt spelar alla utom en.
• Emellanåt spelar tre, och så vidare.
• Tips! Läraren kan be eleverna att imitera rytmer, klangfärger eller melodiska idéer som uppkommer i gruppen. Till exempel: upprepa en snabb knackning som någon annan spelat, eller härma ett luftigt sus.
• En möjlighet är att improvisera utifrån ett känsloläge eller ett tema (exempelvis: mild, häftig, spännande, lugnande, "undervattensmusik", isig, blåsig och så vidare).
• En annan möjlighet är att bestämma vilka toner som får användas i improvisationen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Övningen kan utföras med föremål som finns i klassen (eng. found objects), med rösten, med elevernas instrument eller med klassinstrument (till exempel rytminstrument och klangspel).
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen härstammar från Konstuniversitetet Sibelius-Akademin och från kursen "luovat muusikontaidot" (ung. kreativa musikerfärdigheter) där Riitta Tikkanen, lektor i musikpedagogik, och skådespelaren Elina Stirkkinen har utvecklat övningen. Det ursprungliga namnet på övningen är "yksi liikkuu, kaikki liikkuu" (ung. en rör sig, alla rör sig).
Deltagarna spelar solon i övningen på sätt och vis utan att lägga märke till det. Det väsentliga är gruppens gemensamma reaktionsförmåga och att man iakttar ljudet och rörelsen i gruppen. Uppmärksamheten riktas mot de andra i gruppen, inte mot det egna solot.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med