Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


70.

Ljud i en rytmisk loop

Enstaka ljud i lager på lager skapar ett rytmiskt ljudlandskap.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att aktivt lyssna på gruppen och att följa ledaren; att komma igång med improvisation.

Syftet kan också vara att lära sig en ny taktart.

Konkret resultat

Ett rytmiskt ljudlandskap.

Förberedelse

Någon lek som värmer upp rösten eller tränar rytmik, förslagsvis en variation på "trasiga telefonen" med röstljud (ljudet går runt i ringen och förvandlas så småningom till ett annat ljud).

Instruktioner

• Ledaren håller takten och visar slagen exempelvis med fingrarna – tummen upp för första slaget, pekfingret för andra och så vidare. Antalet taktslag ska vara ett tal mellan tre och tio. Åtta slag är bäst att börja med (det vill säga två takter i 4/4). Fyra slag fungerar bra i mindre grupper. Behåll den valda taktarten genom hela övningen.

• Deltagarna lägger in varsitt eget ljud i ledarens puls, en i taget. Det är viktigt att lyssna på helheten hela tiden. Så här kan det exempelvis gå till: Den första deltagaren spelar ett susande ljud på slag ett. Den andra deltagaren lyssnar på ljudet och väljer sedan att spela sitt eget ljud på slag fyra. Den tredje deltagaren lyssnar en stund och väljer vilket slag hen vill spela sitt ljud på. Alla deltagare upprepar alltid sitt ljud på samma taktslag – varken ljudet eller placeringen i loopen ändras.

• Tips! Ledaren kan i början räkna högt och på samma gång visa slagen med fingrarna.

• Det går bäst att hålla pulsen om det finns ett ljud på första slaget genast från början – antingen kan ledaren spela ett ljud, eller så kan man be en deltagare att lägga in sitt ljud på första slaget. Huvudregeln är att deltagarna ska välja endast ett ljud, eller några snabba ljud som kan spelas under tiden för det egna takstlaget. Det går även att lägga in ljudet mellan slagen (off-beat).

• När alla ljud har fått sin plats kan deltagarna variera loopen med extra anvisningar från ledaren, förslagsvis:
- att dra ut på ljuden så att de breder ut sig över flera taktslag.
- att förkorta ljuden och spela staccato.
- att uttrycka ljuden i ett känsloläge, exempelvis: slött, överenergiskt eller ilsket.
- att följa ledaren som visar ett crescendo, ett diminuendo med mera.

• En möjlighet är att sedan lägga in nya ljud på nya taktslag, en deltagare i taget, samtidigt som man behåller de gamla ljuden på sina platser. Lyssna på ljudlandskapet en stund. Ledaren kan ge extra anvisningar, som ovan.

• Utelämna det första ljudet, och då blir ljudlandskapet annorlunda.

• När alla förstår övningen kan även deltagarna få agera ledare. En ytterligare möjlighet är att välja ett tema för ljudlandskapet, till exempel skog, cirkus eller liknande.

• Det går även bra att utgå från en viss skala i övningen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Gör övningen med något av följande: rösten, body percussion, klassinstrument eller elevernas instrument.

Det fungerar bra att utföra övningen i två omgångar: först med rösten, sedan med instrument.

Ytterligare kommentarer om övningen

Med hjälp av den här övningen kan man lära ut nya, udda taktarter (exempelvis 5/8 eller 7/8).

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER