Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


35.

Skapa ”fasmusik” med sequencer, à la Steve Reich

På 1960-talet utarbetade Steve Reich en kompositionsteknik som han kallade för ”fasning” (eng. phasing). Ursprungligen komponerade Reich ”fasmusik” för bandspelare, men senare överförde han tekniken till livemusik. Prova på fasning själv! Spela på keyboard eller ditt instrument och hitta på en tonserie som upprepar sig om och om igen i en loop.

Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att förstå principen bakom Steve Reichs fasmusik.

Konkret resultat

Ett klingande slutresultat som framförs av ett sequencerprogram.

Instruktioner

• Hitta på en tonserie med cirka 5-10 toner. Alla toner ska vara lika långa, det vill säga ha samma notvärde. Använd ditt instrument eller ett keyboard i klassen. Spela, lyssna och experimentera tills du har hittat en tonserie som du gillar.

• Skriv ner tonserien på notpapper.

• Starta ett sequencerprogram (exempelvis Garageband) på datorn eller pekplattan. Skapa ett MIDI-spår.

• Mata in din tonserie på spåret. I Garageband kan du exempelvis använda "pianorulleredigeraren".

• Gör kopior av tonserien direkt efter på samma spår. Upprepa lika många gånger som tonserien har toner (n antal toner). Exempel: Du har åtta toner i din tonserie, tonserien ska upprepas åtta gånger efter varandra. I Garageband: Markera "regionen" med tonserien och kopiera, eller håll ner alternativtangenten och dra regionen.

• Spåret, som upprepar tonserien n antal gånger, kopieras i sin helhet till ett nytt spår. Du ska nu ha två identiska spår.

• Spår 1 spelar upprepningarna direkt efter varandra – gör inga ändringar.

• Redigera spår 2 så att du lägger till "fasförändringar". När tonserien spelas för första gången ska spår 1 och 2 börja samtidigt. När tonserien spelas för andra gången ska spår 2 ligga en ton efter spår 1. (Garageband: fördröj den andra regionen på spår 2.) När tonserien spelas för tredje gången ska spår 2 ligga två toner efter. (Garageband: fördröj den tredje regionen på spår 2.) Fortsätt göra lika ända till slutet. Fördröj tonserien på spår 2 ett ytterligare steg vid varje repetition.

• Panorera gärna spåren så att spår 1 ligger längst till vänster och spår 2 längst till höger.

• Lyssna på slutresultatet med hörlurar eller genom högtalare.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Dator eller pekplatta, hörlurar.

Ytterligare kommentarer om övningen

Gruppens maxstorlek = antal datorer eller pekplattor.

Det går bra att använda ett notskrivningsprogram istället för ett sequencerprogram, förutsatt att det går enkelt att kopiera och fördröja tonserien i programmet.

Det blir ofta så att många i klassen komponerar med en enkel diatonisk skala, och att fasmusiken låter "överraskande bra"!

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER