35.
Skapa ”fasmusik” med sequencer, à la Steve Reich
På 1960-talet utarbetade Steve Reich en kompositionsteknik som han kallade för ”fasning” (eng. phasing). Ursprungligen komponerade Reich ”fasmusik” för bandspelare, men senare överförde han tekniken till livemusik. Prova på fasning själv! Spela på keyboard eller ditt instrument och hitta på en tonserie som upprepar sig om och om igen i en loop.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att förstå principen bakom Steve Reichs fasmusik.
Konkret resultat
Ett klingande slutresultat som framförs av ett sequencerprogram.
Instruktioner
• Hitta på en tonserie med cirka 5-10 toner. Alla toner ska vara lika långa, det vill säga ha samma notvärde. Använd ditt instrument eller ett keyboard i klassen. Spela, lyssna och experimentera tills du har hittat en tonserie som du gillar.
• Skriv ner tonserien på notpapper.
• Starta ett sequencerprogram (exempelvis Garageband) på datorn eller pekplattan. Skapa ett MIDI-spår.
• Mata in din tonserie på spåret. I Garageband kan du exempelvis använda "pianorulleredigeraren".
• Gör kopior av tonserien direkt efter på samma spår. Upprepa lika många gånger som tonserien har toner (n antal toner). Exempel: Du har åtta toner i din tonserie, tonserien ska upprepas åtta gånger efter varandra. I Garageband: Markera "regionen" med tonserien och kopiera, eller håll ner alternativtangenten och dra regionen.
• Spåret, som upprepar tonserien n antal gånger, kopieras i sin helhet till ett nytt spår. Du ska nu ha två identiska spår.
• Spår 1 spelar upprepningarna direkt efter varandra – gör inga ändringar.
• Redigera spår 2 så att du lägger till "fasförändringar". När tonserien spelas för första gången ska spår 1 och 2 börja samtidigt. När tonserien spelas för andra gången ska spår 2 ligga en ton efter spår 1. (Garageband: fördröj den andra regionen på spår 2.) När tonserien spelas för tredje gången ska spår 2 ligga två toner efter. (Garageband: fördröj den tredje regionen på spår 2.) Fortsätt göra lika ända till slutet. Fördröj tonserien på spår 2 ett ytterligare steg vid varje repetition.
• Panorera gärna spåren så att spår 1 ligger längst till vänster och spår 2 längst till höger.
• Lyssna på slutresultatet med hörlurar eller genom högtalare.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Dator eller pekplatta, hörlurar.
Ytterligare kommentarer om övningen
Gruppens maxstorlek = antal datorer eller pekplattor.
Det går bra att använda ett notskrivningsprogram istället för ett sequencerprogram, förutsatt att det går enkelt att kopiera och fördröja tonserien i programmet.
Det blir ofta så att många i klassen komponerar med en enkel diatonisk skala, och att fasmusiken låter "överraskande bra"!
Fortsättning
Övningar att fortsätta med