Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


35.

Vaiheensiirto sekvensseriohjelmalla Steve Reichin tyyliin

Steve Reich on soveltanut kelanauhureilla keksimäänsä vaiheensiirtotekniikkaa myös soitinmusiikissa. Tässä harjoituksessa oppilaan tehtävänä on keksiä luupattava sävelsarja, keyboardin äärellä tai omaa soitintaan käyttäen.

Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Ymmärtää Steve Reichin vaiheensiirtotekniikan toimintaperiaate

Konkreettinen tuotos

Sekvensseriohjelman soittama soiva lopputulos

Työskentelyn eteneminen

• Oppilas keksii korvakuulolta keyboardin äärellä tai omaa soitintaan käyttäen sävelsarjan, joka koostuu noin 5-10 nuotista. Kaikkien nuottien aika-arvojen on tarkoitus olla samanmittaisia. Ohjeistus oppilaalle: “Tee sävelsarja, joka sinusta kuulostaa kivalta!”

• Oppilas kirjoittaa sävelsarjan nuottipaperille.

• Seuraavaksi käynnistetään tietokone tai tabletti sekä sekvensseriohjelma. Luodaan sekvensseriohjelmaan midi-raita, jos sellaista ei vielä ole.

• Oppilas syöttää nuotit (midi-)regioniin sekvensseriohjelman midi-raidalle (esim. GarageBand -ohjelmaan).

• Sekvensseriohjelmassa region, joka pitää sisällään (midi-)nuotit, monistetaan samalle midi-raidalle yhtä monta kertaa, kuin sävelsarjassa on säveliä (n kpl säveliä).

• Tämä raita, jossa on nyt n kpl regioneja, monistetaan toiseksi raidaksi tai raidan regionit monistetaan toiselle aiemmin luodulla raidalle.

• Ensimmäisellä raidalla regionit saavat olla sellaisenaan yksi toisensa perässä.

• Toisella raidalla regioneja viivästetään seuraavalla tavalla: Ensimmäinen region alkaa samaan aikaan, kuin ensimmäisellä raidalla oleva ensimmäinen region. Toinen region viivästetään yhden sävelsarjassa käytetyn aika-arvoyksikön verran. Kolmas region viivästetään kahden sävelsarjassa käytetyn aika-arvoyksikön verran. Neljäs region viivästetään kolmen sävelsarjassa käytetyn aika-arvoyksikön verran. Tätä jatketaan loppuun asti siten, että seuraava region viivästetään aina yhden aika-arvoyksikön verran enemmän, kuin mitä edeltävä region on viivästetty.

• Raidat kannattaa panoroida äärilaitoihin: raita 1 täysin vasemmalle ja raita 2 täysin oikealle.

• Lopputulos kuunnellaan kuulokkeiden tai kaiuttimien kautta.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Tietokone tai tabletti; kuulokkeet

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Ryhmän maksimi koko = tietokoneiden/tablettien lukumäärä.

Sekvensseriohjelman asemasta voi käyttää myös nuotinnusohjelmaa mikäli sävelsarjan pystyy nuotinnusohjelmassa kätevästi monistamaan ja viivästämään.

Kokemus on osoittanut, että enemmistön oppilaista sävelsarjat koostuvat diatonisista sävelistä, jonka seurauksena tämä tehtävä kuulostaa usein "yllättävän hyvältä".

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT