Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


39.

Att skapa en variation

Lyssna på Beethovens sex variationer i G-dur, se på noterna och analysera. Skapa egna variationer över en melodi som du skrivit eller över en befintlig melodi.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bli bekant med begreppet variation.

Att lära sig att känna igen rytmiska, melodiska och harmoniska variationer. Att lära sig att variera en melodi på olika sätt.

Konkret resultat

Ett variationsverk

Instruktioner

• Inled lektionen med att berätta om variationer och improvisation under klassicismen. Lyssna på Beethovens sex lätta variationer i G-dur WoO 77 och följ med i noterna. Analysera variationerna utifrån följande observationer:

- Temat är 8 + 8 takter långt. Båda halvorna upprepas. Om man räknar antalet takter så motsvarar de två första variationerna temat, det vill säga att de är strikta variationer.

- Variation 1: Rytmen har en sextondelsrörelse. Det ingår kromatik i melodin, till exempel tonen d smyckas underifrån med ett ciss och ovanifrån med ett e.

- Variation 2: Rytmen byter till trioler. Brutna ackord i melodin.

- Variation 3: Melodin består till stor del av skalor. Temat har förenklats och det spelas i oktaver. Mot slutet av den senare halvan spelar diskanten en orgelpunkt på dominanten.

- Variation 4: En variation i moll med ett långsammare tempo och i ett lägre register. Båda händerna spelar melodin som smyckas ut med drillar. Dubbelpunkteringarna är en anspelning på den franska ouvertyren från barocken. Den senare halvan är synkoperad.

- Variation 5: Orgelpunkter, turvis på tonikan och på dominanten. Mellanstämman tar en mer aktiv roll, vilket gör att den här variationen har tre självständiga stämmor.

- Variation 6: En avslutande, virtuos höjdpunkt som växlar mellan skalor och arpeggion. Rytmen bygger på trettiotvåondelar.

- Coda: Slutet är en sammanfattning där så gott som alla variationsidéer återkommer i en 14 takter lång coda. Vilken variation anknyter varje enskild takt till?

• Efter att klassen analyserat variationsverket sätter man igång med komposition – enskilt, parvis eller i grupp. Välj ett musikstycke (till exempel Gubben Noak eller Bä, bä, vita lamm). Improvisera och skapa variationer – hitta inspiration i Beethovens variationer eller kläck nya idéer.

• Skriv ner variationerna i noter, antigen för hand eller digitalt med ett notskrivningsprogram.

• I samband med den här övningen går det bra att lära ut hur man byter tonart från en durtonart till parallelltonarten i moll, och vice versa, med hjälp av dominantackordet på femte steget i skalan. En annan möjlighet är att lära sig arbeta med ackordfrämmande toner.

• Det lönar sig att spela in improviserade avsnitt med tanke på nästa lektion, om man inte hinner hinner skriva ner allt.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Ett musikaliskt verk att lyssna på eller att analysera:

Beethoven: Sex [lätta] variationer för piano i G-dur WoO 77.

Eller något annat variationsstycke.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER