Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


39.

Variaation keksiminen

Kuunnellaan  Beethovenin  Kuusi variaatiota G-duurissa ja analysoidaan se nuottiin tutustuen. Keksitään oma variaatiosarja joko itse keksityn tai olemassa olevan melodian pohjalta.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustutaan käsitteeseen variaatio.

Opitaan tunnistamaan nuottikuvasta rytmistä, melodista ja harmonista variaatiota sekä muuntelemaan olemassa olevaa melodiaa eri keinoin.

Konkreettinen tuotos

Variaatiosarja

Työskentelyn eteneminen

• Tunnin aluksi keskustellaan klassismin ajan variaatioista ja improvisoinnista. Kuunnellaan nuotin kanssa Beethovenin Kuusi [helppoa] variaatiota G-duurissa WoO 77 ja analysoidaan nuotista seuraavia asioita:

- Teema: 8+8 tahtia pitkä. Molemmat puoliskot kerrataan. Lasketaan myös kahden seuraavan variaation tahdit ja todetaan tahtimäärän säilyvän. Kyseessä on siis tiukka variaatio.

- Var.1: Rytminä 1/16-liike. Melodiassa runsaasti kromatiikkaa, esim. tahdin 9 d-säveltä lähestytään alapuolelta cis:n ja yläpuolelta e:n kautta.

- Var.2: Rytminen muuntelu trioleilla. Melodiassa murtosointuliikettä.

- Var. 3: Melodiassa paljon asteikkokulkua. Melodia on yksinkertaistettu ja se soitetaan oktaaveissa. Variaation jälkimmäisen puoliskon loppupuolella on diskantissa dominanttiurkupiste.

- Var.4: Mollimuunnos, jossa tempo muuttuu hitaammaksi ja rekisteri matalammaksi. Melodia soitetaan oktaaviunisonona trillikuvioin koristeltuna. Kaksoispisteet ovat viittaus barokin ranskalaiseen alkusoittoon. Variaation jälkimmäinen puoli on synkopoitu.

- Var.5: Toonikaurkupiste ja dominanttiurkupiste vaihtelevat. Väliäänellä on tärkeämpi rooli, minkä vuoksi tässä variaatiossa on kolme itsenäistä ääntä.

- Var.6: Virtuoosinen loppuhuipentuma, jossa asteikkokulut ja arpeggiokulut vuorottelevat. Rytminä on 1/32-liike.

- Coda: 14 tahdin pituinen coda on koonti lähes kaikista aiemmista sävellyksen elementeistä. Voidaan katsoa, mihin variaatioon kukin codan tahti viittaa.

• Analysoinnin jälkeen oppilaat valitsevat joko yksin, pareittain tai ryhmänä kappaleen (esim. Ukko Nooa, Hyvästi jää talvinen sää, Pieni Nokipoika, Rati riti ralla), johon aletaan improvisoimalla keksiä erilaisia variaatioita käyttäen mm. edellä mainittuja variointikeinoja.

• Variaatiot kirjoitetaan nuoteiksi joko käsin tai nuotinnusohjelmalla.

• Harjoituksen avulla voidaan opetella myös modulaatio rinnakkaismolliin mollin viidennen asteen soinnun kautta ja takaisin duuriin sen viidennen asteen kautta. Voidaan myös opetella käyttämään erilaisia hajasäveliä.

• Improvisointi kannattaa äänittää muistiin seuraavaa tuntia varten, jos sitä ei ehditä nuotintaa vielä ylös.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Kuunneltava tai analysoitava teos:

Beethoven: Kuusi [helppoa] variaatiota pianolle G-duurissa WoO 77.

Referenssiteoksena voidaan käyttää myös jotain muuta variaatiosävellystä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT