Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


44.

Kluster: komponera och improvisera

Lyssna på olika ”kluster” – en tonklunga, en duns på pianot eller en tonmassa. Se på exempel hur det noteras, och skapa sedan musik med kluster. Komponera ett stycke eller improvisera! 

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bekanta sig med begreppet "kluster" (även cluster, tonkluster eller tonklunga). Att se på exempel av klusternotation.

Konkret resultat

En gemensam komposition eller improvisation som består av kluster.

Instruktioner

• Prata om begreppet kluster och definiera det.

• Hela klassen sjunger, eller spelar, en rad av olika kluster som läraren visar på tavlan. Använd rösten, egna instrument eller keyboardar som finns i klassrummet.

• Hitta på olika kluster och notera, enskilt eller i par. Samla klassen – sjung eller spela alla kluster som ni skrivit.

• Välj ut ett musikstycke som innehåller kluster och lyssna med partitur. Ett bra exempel är "Tren" (Klagosång för Hiroshimas offer) av Krzysztof Penderecki. Lägg märke till olika slag av kluster och analysera.

• Skapa musik med kluster, antingen i par eller i smågrupper. Tänk på instrumentsättning då ni formar grupper. Till exempel piano och ackordeon fungerar bra i par, men de flesta blåsintrument kan spela bara en ton åt gången, och då behövs de fler personer i gruppen. Varje grupp skriver ett musikstycke som innehåller kluster, förslagsvis i form av ett grafiskt partitur.

• Variera och utveckla klustren. Fundera på egenskaper.
– Hur brett är klustret?
– Vilket register spelas klustret i?
– Spelas klustret med en viss klangfärg (timbre), eller kanske en blandning av olika klangfärger?
– Hur går man från ett kluster till ett annat? Exempel: glissando, abrupt, så småningom, en ton åt gången m.m.
– Vilken dynamik?
– I vilken riktning rör sig klustren, går man stegvis eller med hopp? Exempel: halvtonsteg uppåt, ett litet hopp neråt, hoppa upp en oktav m.m.

• Framför och spela in färdiga stycken. Om man vill kan man fortsätta att utveckla stycket och göra ändringar. Går det att förbättra eller förtydliga partituret?

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare material

Lyssna på t.ex. Pendereckis verk Tren – Ofiarom Hiroszimy

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER