Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


44.

Klusterit sävellyksen ja improvisoinnin pohjana

Tutustutaan klusterin käsitteeseen referenssiteosten avulla. Keksitään oma klustereihin pohjautuva sävellys tai tehdään klustereihin pohjautuva improvisaatio.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustutaan käsitteeseen klusteri ja sen notatointiin

Konkreettinen tuotos

Klustereista muodostuva kollektiivinen sävellys tai improvisaatio

Työskentelyn eteneminen

• Määritellään käsite klusteri.

• Oppilaat laulavat tai soittavat (omilla soittimillaan, luokkasoittimilla ja/tai koskettimistoilla) ryhmänä opettajan kirjoittamia klustereita.

• Oppilaat keksivät yksin tai pareittain erilaisia klustereita, jotka nuotinnetaan sekä soitetaan ja/tai lauletaan yhdessä.

• Kuunnellaan partituurin kanssa esim. Pendereckin teos Tren - Ofiarom Hiroszimy (Valituslaulu Hiroshiman uhreille), ja analysoidaan sen erilaisia klustereita.

• Analysoinnin jälkeen oppilaat keksivät ja tekevät itse pareittain tai pienryhmänä graafisen partituurin kollektiivisävellykseen, jossa käytetään klustereita. Partituurin pohjalta oppilaat keksivät kappaleen.

• Graafista partituuria tehdessä kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin klusterin ominaisuuksiin:
- kuinka laaja klusteri on?
- missä rekisterissä?
- millä sointivärillä/sointiväreillä se soitetaan?
- miten siirrytään seuraavaan klusteriin? (Esimerkiksi glissandolla, yhtäkkisesti, vähitellen vaihtaen tai yksi ääni kerrallaan seuraavaan)
- millä nyanssilla klusteri soitetaan?
- mihin suuntaan klusterista voi edetä? (Esimerkiksi viereisiin säveliin puoliaskel tai kokoaskel; pieni hyppy ylös; pieni hyppy alas; iso hyppy eri rekisteriin ylös; iso hyppy eri rekisteriin alas)

• Sävellys soitetaan ja nauhoitetaan. Sitä voidaan myös hioa ja muuttaa, minkä seurauksena partituurin nuotinnusta tarkennetaan.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Lisämateriaali

Kuunneltavaksi esim. Penderecki: Tren – Ofiarom Hiroszimy

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT