Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


44.

Klusterit sävellyksen ja improvisoinnin pohjana

Tutustutaan klusterin käsitteeseen referenssiteosten avulla. Keksitään oma klustereihin pohjautuva sävellys tai tehdään klustereihin pohjautuva improvisaatio.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustutaan käsitteeseen klusteri ja sen notatointiin

Konkreettinen tuotos

Klustereista muodostuva kollektiivinen sävellys tai improvisaatio

Työskentelyn eteneminen

• Määritellään käsite klusteri.

• Oppilaat laulavat tai soittavat (omilla soittimillaan, luokkasoittimilla ja/tai koskettimistoilla) ryhmänä opettajan kirjoittamia klustereita.

• Oppilaat keksivät yksin tai pareittain erilaisia klustereita, jotka nuotinnetaan sekä soitetaan ja/tai lauletaan yhdessä.

• Kuunnellaan partituurin kanssa esim. Pendereckin teos Tren - Ofiarom Hiroszimy (Valituslaulu Hiroshiman uhreille), ja analysoidaan sen erilaisia klustereita.

• Analysoinnin jälkeen oppilaat keksivät ja tekevät itse pareittain tai pienryhmänä graafisen partituurin kollektiivisävellykseen, jossa käytetään klustereita. Partituurin pohjalta oppilaat keksivät kappaleen.

• Graafista partituuria tehdessä kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin klusterin ominaisuuksiin:
- kuinka laaja klusteri on?
- missä rekisterissä?
- millä sointivärillä/sointiväreillä se soitetaan?
- miten siirrytään seuraavaan klusteriin? (Esimerkiksi glissandolla, yhtäkkisesti, vähitellen vaihtaen tai yksi ääni kerrallaan seuraavaan)
- millä nyanssilla klusteri soitetaan?
- mihin suuntaan klusterista voi edetä? (Esimerkiksi viereisiin säveliin puoliaskel tai kokoaskel; pieni hyppy ylös; pieni hyppy alas; iso hyppy eri rekisteriin ylös; iso hyppy eri rekisteriin alas)

• Sävellys soitetaan ja nauhoitetaan. Sitä voidaan myös hioa ja muuttaa, minkä seurauksena partituurin nuotinnusta tarkennetaan.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Lisämateriaali

Kuunneltavaksi esim. Penderecki: Tren – Ofiarom Hiroszimy

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT