37.
Komponera utifrån en bild
Hur går det att omsätta visuell inpiration i ett stycke musik? Hur överför man bildens element till ett annat uttrycksmedel och hur fångar man känslan? Välj ut en bild och analysera den tillsammans i klassen. Skapa musik utifrån bilden, enskilt eller i smågrupper. Skriv ett utkast till ett musikstycke, eller komponera i detalj.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att inspirera skrivandet av musik och att sätta fantasin igång.
Att vidga musikbegreppet och att prova på integrering av bildkonst och musik
Att fundera på vad som förenar och skiljer åt bild och musik.
Konkret resultat
Ett musikstycke, eller ett utkast, som utgår från en bild.
Förberedelse
Antingen kan läraren i förväg välja ut en bild, eller så kan eleverna få välja.
Instruktioner
• Titta på bilden tillsammans. Prata och analysera. Undersök färger, former, kontraster, rytm, textur, material och teknik, komposition, stämning och känslor med mera. Beroende på bilden kan man också fundera på vad den föreställer, miljön och gestalterna i bilden, situationen eller berättelsen som bilden återger och så vidare.
• Fundera tillsammans på olika sätt att omsätta bildens element i musik. Prata om skillnaden mellan att se på konst och att lyssna på musik – i musik bestämmer kompositionen och framförandet tiden för upplevelsen, i bildkonst är det betraktaren som bestämmer tiden.
• Skapa musik utgående från bilden. Gör ett helt musikstycke, eller skriv endast ett utkast. Använd notskrift eller grafisk notation.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
En bild. Papper och penna. Gärna notpapper, keyboard (eller ett annat instrument) och notskrivningsprogram.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med