37.
Kuva sävellyksen lähtökohtana
Miten kuvan sisältämiä elementtejä ja tunnelmia voi ilmentää musiikissa? Analysoidaan yhdessä valittua kuvaa, ja tehdään sen pohjalta sävellys tai sävellysluonnos joko yksin tai pienissä ryhmissä.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Inspiraation ja mielikuvituksen herättäminen.
Musiikkikäsityksen laajentaminen poikkitaiteellisen lähestymistavan kautta.
Kuvan ja musiikin yhteisten piirteiden ja eroavaisuuksien pohtiminen.
Konkreettinen tuotos
Kuvan elementteihin perustuva sävellys tai sävellysluonnos
Valmistautuminen
Opettaja tai oppilas valitsee etukäteen inspiroivan kuvan käytettäväksi sävellyksen lähtökohtana.
Työskentelyn eteneminen
• Katsotaan kuvaa yhdessä ja analysoidaan sitä. Soveltuvin osin tutkitaan esimerkiksi värejä, muotoja, rytmiikkaa, tekstuureja, rakennetta, materiaalisuutta, sommittelua, kontrasteja, tunnelmaa, kuvan tekemiseen käytettyjä tekniikoita sekä kuvan herättämiä mielikuvia ja tunteita. Jos kuva on esittävä, pohditaan myös esittäviä sisältöjä, kuten tarinallisuutta, ympäristöjä, henkilöhahmoja ja tilanteita.
• Pohditaan yhdessä, miten edellä mainittuja kuvan elementtejä voidaan ilmentää musiikin avulla. Pohditaan myös, mitä eroa on musiikin kuuntelemisella ja kuvan katsomisella – musiikissa säveltäjä ja esittäjä määrittelevät teoksen ajallisen hahmottumisen, kuvataiteessa puolestaan katsoja.
• Oppilas tekee kuvan ja keskustelun pohjalta sävellyksen tai sävellysluonnoksen (joko perinteistä tai graafista notaatiota käyttäen), jossa hän hyödyntää kuvan eri elementtejä ja sisältöjä.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Kuva, muistiinpanovälineet; tarvittaessa nuottipaperia, koskettimisto tai muu insterumentti, notaatio-ohjelma.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä