58.
En diatonisk modulation i en ackordföljd
Skapa en ackordföljd som innehåller en diatonisk modulation.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig begreppet diatonisk modulation genom att skapa själv.
Konkret resultat
En ackordföljd där det ingår en diatonisk modulation.
Instruktioner
• Lär ut hur en diatonisk modulation fungerar.
• Låt eleven välja en grundtonart som ackordföljden utgår ifrån.
• Eleven skapar en ackordföljd i grundtonarten, fyra till sex ackord.
• Be eleven välja en annan tonart som hen skulle vilja göra ett tonartsbyte till.
• Eleven får fundera om det sista ackordet i ackordföljden (eller de två sista ackorden) finns både i grundtonarten och den önskade nya tonarten. Det vill säga att kontrollera om det sista ackordet är ett gemensamt "pivotackord".
• Om så inte är fallet måste det sista ackordet bytas ut mot ett annat, gemensamt ackord. Det går även bra att överlappa tonarterna ännu mer genom att låta de två sista ackorden vara gemensamma.
• Till sist får eleven arbeta vidare på ackordföljden i den nya tonarten.
Översättarens anmärkning:
Övningen utgår från en kategorisering av tonartsförändringar inom musikteori.
Diatonisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett gemensamt ackord mellan två tonarter, kallas även pivotackord eller omtydningsackord.
Kromatisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett pivotackord som ändrar kvalitet på gränsen mellan tonarterna – till exempel från moll- till durtreklang – det vill säga en kromatisk alteration.
Enharmonisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett pivotackord som är gemensamt endast genom enharmonisk förväxling, exempelvis ett dominantseptimackord och ett tyskt sextackord, eller två dim7-ackord som låter lika men stavas olika.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
I gruppundervisning fungerar den här övningen bäst om alla elever har varsin keyboard med hörlurar.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med