34.
En egen melodi
Kom igång med komposition och notskrift i en avgränsad uppgift som passar för nybörjare. Hitta på en enkel melodi och skriv ner den i noter.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att träna den musikaliska kreativiteten. Att träna traditionell notskrift.
Att våga komponera och att komma igång med noter som nybörjare, eller då man studerat en längre tid.
Konkret resultat
En kort melodi, några takter, som eleven skriver i noter och sjunger eller spelar med hjälp av läraren.
Förberedelse
Repetera och befäst noter med varierande arbetssätt – sjung, spela och skriv. Tänk på vad det är som eleverna behöver kunna i övningen, till exempel: notvärden; tonnamn eller tonstavelser (solmisation); klaver och notsystem; taktslag, taktstreck och taktarter; tempo och dynamik; tonarter och förtecken.
Instruktioner
- Arbeta enskilt eller dela in klassen i smågrupper på två till fyra elever.
- Först väljer eleven en taktart med ett tempo och skapar en rytm, några takter, utifrån notvärden hen känner till (exempelvis halvnot, fjärdedel och åttondel). Eleven skriver ner rytmen i noter och läser rytmen med hjälp av läraren.
- När rytmen är klar väljer eleven tonhöjder för alla de notvärden som finns i rytmen. Till exempel kan eleven få välja utifrån tre tonstavelser (mi, so och la), om solmisation används i undervisningen. Be eleven skriva en tonstavelse, eller ett tonnamn, under varje notvärde. Därefter får eleven sjunga eller spela melodin med hjälp av läraren.
- Avslutningsvis skriver eleven sin melodi på notsystemet. Tonarten kan gärna vara C-dur eller a-moll, men det går att använda andra tonarter, beroende på elevens färdigheter. Läraren går runt och svarar på frågor om hur man skriver tonerna på notsystemet. Dessutom kan eleverna skriva in tonnamn, om det behövs.
- Det går även att lägga in dynamikbeteckningar utifrån grundnyanser så som piano, forte, crescendo och diminuendo. Eleverna kan fundera på dynamiken redan från början när de skapar rytmer eller först efter att melodin är färdig.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Penna och notblad att anteckna med; rösten. En keyboard eller något annat instrument kan vara ett bra hjälpmedel, men det är inte nödvändigt.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med