Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


34.

En egen melodi

Kom igång med komposition och notskrift i en avgränsad uppgift som passar för nybörjare. Hitta på en enkel melodi och skriv ner den i noter.

Uppgiftens skapare
Marko Alastalo

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att träna den musikaliska kreativiteten. Att träna traditionell notskrift.

Att våga komponera och att komma igång med noter som nybörjare, eller då man studerat en längre tid.

Konkret resultat

En kort melodi, några takter, som eleven skriver i noter och sjunger eller spelar med hjälp av läraren.

Förberedelse

Repetera och befäst noter med varierande arbetssätt – sjung, spela och skriv. Tänk på vad det är som eleverna behöver kunna i övningen, till exempel: notvärden; tonnamn eller tonstavelser (solmisation); klaver och notsystem; taktslag, taktstreck och taktarter; tempo och dynamik; tonarter och förtecken.

Instruktioner

- Arbeta enskilt eller dela in klassen i smågrupper på två till fyra elever.

- Först väljer eleven en taktart med ett tempo och skapar en rytm, några takter, utifrån notvärden hen känner till (exempelvis halvnot, fjärdedel och åttondel). Eleven skriver ner rytmen i noter och läser rytmen med hjälp av läraren.

- När rytmen är klar väljer eleven tonhöjder för alla de notvärden som finns i rytmen. Till exempel kan eleven få välja utifrån tre tonstavelser (mi, so och la), om solmisation används i undervisningen. Be eleven skriva en tonstavelse, eller ett tonnamn, under varje notvärde. Därefter får eleven sjunga eller spela melodin med hjälp av läraren.

- Avslutningsvis skriver eleven sin melodi på notsystemet. Tonarten kan gärna vara C-dur eller a-moll, men det går att använda andra tonarter, beroende på elevens färdigheter. Läraren går runt och svarar på frågor om hur man skriver tonerna på notsystemet. Dessutom kan eleverna skriva in tonnamn, om det behövs.

- Det går även att lägga in dynamikbeteckningar utifrån grundnyanser så som piano, forte, crescendo och diminuendo. Eleverna kan fundera på dynamiken redan från början när de skapar rytmer eller först efter att melodin är färdig.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Penna och notblad att anteckna med; rösten. En keyboard eller något annat instrument kan vara ett bra hjälpmedel, men det är inte nödvändigt.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER