Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


34.

Oma melodia

Säveltämisen ja nuottikirjoittamisen alkuvaiheessa oleville oppilaille soveltuva, selkeästi rajattu matalan kynnyksen tehtävä, jossa keksitään oma yksinkertainen melodia ja kirjoitetaan se nuoteille. 

Tehtävän laatija
Marko Alastalo

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Musiikin keksimisen ja perinteisen notaation harjoitteleminen.

Säveltämisen ja nuotintamisen aloituskynnyksen madaltaminen sävellysopintojen alkuvaiheessa ja tarvittaessa myöhemminkin.

Konkreettinen tuotos

Muutaman tahdin pituinen nuotinnettu melodia, joka lauletaan tai soitetaan opettajan avustuksella

Valmistautuminen

Tarvittaessa voidaan kerrata laulaen, soittaen ja kirjoittaen tehtävässä käytettävät aika-arvot, sävelet (solfanimet) sekä muut notaatiossa tarvittavat asiat (nuottiavain, nuottiviivasto, tahti, tahtilaji, tahtiviiva, tempo, dynamiikka, sävellaji).

Työskentelyn eteneminen

- Kukin oppilas voi tehdä tehtävän yksin, tai vaihtoehtoisesti oppilaat voivat jakautua pieniin n. 2-4 henkilön ryhmiin.

- Oppilas valitsee ensin tahtilajin ja tempon, ja keksii sitten muutaman tahdin mittaisen rytmin käyttäen muutamaa tuttua aika-arvoa (esim. puolinuotti, neljäsosanuotti, kahdeksasosanuotti). Rytmi kirjoitetaan muistiin rytminuotein ja luetaan sitten opettajan avustuksella.

- Kun rytmi on valmis, oppilas valitsee sävelkorkeudet kullekin kirjoittamalleen rytminuotille käyttäen muutamaa tuttua säveltä (esim. mi, so, la, jos opetuksessa on hyödynnetty solfanimiä). Sävelten nimet (tai solfanimet) kirjoitetaan kunkin rytminuotin kohdalle, ja syntynyt melodia lauletaan tai soitetaan opettajan avustuksella.

- Lopuksi oppilas kirjoittaa melodiansa nuottiviivastolle. Sävellajina kannattaa lähtökohtaisesti käyttää C-duuria tai a-mollia, mutta oppilaan taidoista riippuen muitakin sävellajeja voidaan käyttää. Opettajan kanssa varmistetaan, missä kohtaa oppilaan valitsemat sävelet sijaitsevat nuottiviivastolla. Tarvittaessa selvitetään, mitä sävelnimiä oppilaan käyttämät solfanimet vastaavat.

- Melodianuottiin voidaan lisätä myös dynaamiset merkinnät hyödyntäen muutamia tuttuja dynamiikkoja (esim p, f, cresc., dim.). Tilanteesta riippuen dynamiikkoja voidaan miettiä joko heti rytminkirjoitusvaiheesta alkaen tai vasta lopuksi, kun melodian notaatio on muilta osin valmis.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Muistiinpanovälineiden, nuottipaperin ja oman äänen lisäksi koskettimistoa tai muuta soitinta voi käyttää apuvälineenä, mutta se ei ole välttämätöntä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT