34.
Oma melodia
Säveltämisen ja nuottikirjoittamisen alkuvaiheessa oleville oppilaille soveltuva, selkeästi rajattu matalan kynnyksen tehtävä, jossa keksitään oma yksinkertainen melodia ja kirjoitetaan se nuoteille.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Musiikin keksimisen ja perinteisen notaation harjoitteleminen.
Säveltämisen ja nuotintamisen aloituskynnyksen madaltaminen sävellysopintojen alkuvaiheessa ja tarvittaessa myöhemminkin.
Konkreettinen tuotos
Muutaman tahdin pituinen nuotinnettu melodia, joka lauletaan tai soitetaan opettajan avustuksella
Valmistautuminen
Tarvittaessa voidaan kerrata laulaen, soittaen ja kirjoittaen tehtävässä käytettävät aika-arvot, sävelet (solfanimet) sekä muut notaatiossa tarvittavat asiat (nuottiavain, nuottiviivasto, tahti, tahtilaji, tahtiviiva, tempo, dynamiikka, sävellaji).
Työskentelyn eteneminen
- Kukin oppilas voi tehdä tehtävän yksin, tai vaihtoehtoisesti oppilaat voivat jakautua pieniin n. 2-4 henkilön ryhmiin.
- Oppilas valitsee ensin tahtilajin ja tempon, ja keksii sitten muutaman tahdin mittaisen rytmin käyttäen muutamaa tuttua aika-arvoa (esim. puolinuotti, neljäsosanuotti, kahdeksasosanuotti). Rytmi kirjoitetaan muistiin rytminuotein ja luetaan sitten opettajan avustuksella.
- Kun rytmi on valmis, oppilas valitsee sävelkorkeudet kullekin kirjoittamalleen rytminuotille käyttäen muutamaa tuttua säveltä (esim. mi, so, la, jos opetuksessa on hyödynnetty solfanimiä). Sävelten nimet (tai solfanimet) kirjoitetaan kunkin rytminuotin kohdalle, ja syntynyt melodia lauletaan tai soitetaan opettajan avustuksella.
- Lopuksi oppilas kirjoittaa melodiansa nuottiviivastolle. Sävellajina kannattaa lähtökohtaisesti käyttää C-duuria tai a-mollia, mutta oppilaan taidoista riippuen muitakin sävellajeja voidaan käyttää. Opettajan kanssa varmistetaan, missä kohtaa oppilaan valitsemat sävelet sijaitsevat nuottiviivastolla. Tarvittaessa selvitetään, mitä sävelnimiä oppilaan käyttämät solfanimet vastaavat.
- Melodianuottiin voidaan lisätä myös dynaamiset merkinnät hyödyntäen muutamia tuttuja dynamiikkoja (esim p, f, cresc., dim.). Tilanteesta riippuen dynamiikkoja voidaan miettiä joko heti rytminkirjoitusvaiheesta alkaen tai vasta lopuksi, kun melodian notaatio on muilta osin valmis.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Muistiinpanovälineiden, nuottipaperin ja oman äänen lisäksi koskettimistoa tai muuta soitinta voi käyttää apuvälineenä, mutta se ei ole välttämätöntä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä