60.
En enharmonisk modulation i en ackordföljd
Skapa en ackordföljd som innehåller en enharmonisk modulation.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig begreppet enharmonisk modulation genom att skapa själv.
Konkret resultat
En ackordföljd där det ingår en enharmonisk modulation.
Instruktioner
• Lär ut hur en enharmonisk modulation fungerar.
• Låt eleven välja en grundtonart som ackordföljden utgår ifrån.
• Eleven skapar en ackordföljd i grundtonarten, fyra till sex ackord.
• Be eleven välja en annan tonart som hen skulle vilja göra ett tonartsbyte till.
• Eleven får tänka ut ett lämpligt ställe för den enharmoniska förväxlingen som leder till ett tonartsbyte. Symmetriska ackord, så som dim7-ackord och överstigande treklanger, är vanliga pivotackord i enharmoniska modulationer. Därmed inte sagt att man inte kan använda dur- och molltreklanger i en enharmonisk förväxling.
• Till sist får eleven arbeta vidare på ackordföljden i den nya tonarten.
Översättarens anmärkning:
Övningen utgår från en kategorisering av tonartsförändringar inom musikteori.
Diatonisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett gemensamt ackord mellan två tonarter, kallas även pivotackord eller omtydningsackord.
Kromatisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett pivotackord som ändrar kvalitet på gränsen mellan tonarterna – till exempel från moll- till durtreklang – det vill säga en kromatisk alteration.
Enharmonisk modulation: tonartsbytet använder sig av ett pivotackord som är gemensamt endast genom enharmonisk förväxling, exempelvis ett dominantseptimackord och ett tyskt sextackord, eller två dim7-ackord som låter lika men stavas olika.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
I gruppundervisning fungerar den här övningen bäst om alla elever har varsin keyboard med hörlurar. En annan möjlighet är att boka flera klassrum för lektionen, till exempel om man vill använda akustiska instrument eller om det inte finns hörlurar.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med