Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


53.

Sök inspiration på resan till skolan

Lyssna på din ljudmiljö. Hittar du något intressant? Spela på ditt instrument och imitera ljud från omgivningen. Skapa musik med hjälp av vardagsföremål. Gå på upptäcktsfärd med hörselsinnet.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära sig om klangfärg (timbre) och instrumentation.

Att bekanta sig med konkret musik (musique concrète) eller vardagsföremål som instrument (found objects).

Konkret resultat

Ett musikstycke eller ett ljudlandskap som bygger på nya spelsätt.

Förberedelse

Eleverna får i läxa: "Lyssna på omgivningen på resan till skolan, välj ut ett ljud och beskriv ljudet". Förbered uppgiften förslagsvis genom att lyssna på konkret musik (musique concrète).

Öva på grafisk notation om det behövs. Se till exempel övning 48, "Grafisk notation utifrån lek och rörelse".

Instruktioner

- Eleverna tar med beskrivningen av ljudet som de hörde på resan till skolan. Det passar bra att spela in ljudet om man kan.

- Presentera fynd i klassen. Läs upp beskrivningen av ljudet, eller spela upp inspelningen.

- Be eleverna att imitera ljuden. Eleverna kan antingen spela på sina instrument eller skapa ljud med hjälp av vardagsföremål. Tips! Ta med föremål hemifrån, eller använd saker som man hittar i klassrummet.

- Sortera olika typer av ljud och diskutera med klassen hur de olika kategorierna skiljer sig åt, till exempel: skarpa ljud, tysta ljud, susande ljud, skrapande ljud, knarrande ljud, visslande ljud, klirrande ljud och så vidare.

- Dela in eleverna i grupper. Grupperna börjar skapa musikaliska idéer ur ljudmaterialet. Spela och fundera. Prova på att kombinera olika typer av ljud. Spinn vidare på idéer och utveckla motiv. Till exempel: Hur låter det om man spelar alla visslande ljud efter varandra? Hur låter det om man kombinerar susande ljud med knarrande ljud? Och så vidare.

- Grupperna redovisar musikaliska idéer för klassen. Imitera och spela på gehör i helklass.

- Skapa ett gemensamt musikstycke ur materialet. Bestäm först vilka instrument som ingår. Prata lite om hur olika instrument skiljer sig från varandra – exempelvis omfång, spelteknik och dylikt.

- Skapa ett grafiskt partitur. Samarbeta och använd idéer från olika grupper. Tänk det som att "klippa och klistra ihop". Skriv noter om det behövs – rytm, taktart och dylikt – eller rita texturer endast i stora drag. Specificera detaljer med hjälp av grafisk eller traditionell notation.

- Tips och idéer: Försök att spela samma ljud med olika instrument, imitera klangfärgen. Bilda en kontrapunkt mellan två olika ljud. Skapa en växelsång av solon och duetter. Låt alla spela tillsammans emellanåt (tutti).

- Fundera på formen. Finns det en höjdpunkt? Lägg till dynamik, karaktär och andra musikbeteckningar.

- Spela från "partituret" och framför stycket i klassen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Tips! Använd mobiltelefoner för att spela in ljud utomhus.

Ytterligare kommentarer om övningen

Övningen går lika bra att utföra i grupper som i helklass.

En möjlighet är att skapa ljud med hjälp av vardagsföremål som finns i klassrummet. Tips! Spela och improvisera medan ni letar efter lämpliga föremål. Exempel: En person trummar på en stol, någon annan hittar en knarrande dörr, en tredje person knäpper med en kulspetspenna. Och så vidare. Ett litet extra tips: lägg en linjal till hälften på ett bord, tryck ner linjalhalvan utanför bordet och släpp.

Alternativ metod: Arbeta endast elektroniskt med inspelade ljud, Bearbeta ljud med ett ljudredigeringsprogram och skapa riktig "konkret musik".

Ytterligare material

Lyssna på t.ex.:

Pierre Schaeffer: Etude aux chemins de fer (1948)

John Cage: 4´33 (1952)

Bernard Mâche: Korwar (1972)

Trevor Wishart: Vox 5 (1986)

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER