Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


53.

Koulumatkasävellys

Millaisia kiinnostavia ääniä ympäristössä kuulemme? Millaisiksi ne voivat transformoitua omilla soittimilla tai miten niitä voi imitoida esimerkiksi luokasta löytyvillä käyttöesineillä (found objects)? Tämä tehtävä on löytöretki sointivärien maailmaan.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Opitaan uutta sointiväreistä ja soitinnuksesta. Keskiössä konkreettinen musiikki tai found objects.

Konkreettinen tuotos

Laajennettuihin soittotekniikoihin pohjautuva sävellys tai äänimaisema

Valmistautuminen

Annetaan kotitehtäväksi tuoda kiinnostava sointi tunnille koulumatkalta. Valmentavana tehtävänä voidaan kuunnella konkreettista musiikkia tai hiljaisia ääniä (ks. Lisämateriaali).

Tarvittaessa valmistavana harjoituksena jokin graafiseen notaatioon keskittyvä tehtävä, esim. 48. Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon.

Työskentelyn eteneminen

- Kukin oppilas tuo kiinnostavan soinnin tunnille koulumatkaltaan. Äänen voi myös äänittää.

- Oppilas kuvailee ääntä tunnilla. Jos sointi on tallennettu, kuunnellaan se yhdessä.

- Mietitään ryhmässä, miten äänen voisi toteuttaa omalla soittimella, omalla äänellä tai luokasta tai kotoa löytyvillä käyttöesineillä (found objects).

- Lajitellaan oppilaiden tuomat äänet omiin kategorioihinsa, esim. terävät äänet, hiljaiset äänet, huokoiset äänet, karheat äänet, narisevat äänet, kirkkaat äänet, kristallimaiset äänet jne.

- Mietitään ja kokeillaan pienryhmissä, miten äänet voivat kehittyä ja yhdistyä. Miltä kuulostaa esimerkiksi, jos lyhyitä hiljaisia ääniä laittaa useita peräkkäin ja päällekkäin ja niitä yhdistää huokoisten äänten kanssa?

- Imitoidaan muiden keksimiä sointeja korvakuulolta ja esitellään koko ryhmälle pienryhmien/parien/yksittäisten oppilaiden pohdinnat ja kokeilut.

- Sovitaan teoksen kokoonpano ja mietitään soittimien äänialoja sekä ominaispiirteitä.

- Kootaan ryhmän soinnit yhteiseksi äänipartituuriksi, joka voi olla äänistä riippuen osittain tahtilajeihin sidottu tai vapaarytminen, tahtiviivaton ja graafinen tapahtuma. Jollakin soinnilla voi olla selkeä rytmihahmo, toinen voi olla vaikka pilvimäinen tekstuuri. Nuotinnetaan yksityiskohtia perinteisellä tai graafisella notaatiolla.

- Soinnit voivat siirtyä soittimelta toiselle, kerrostua, sointeja voi imitoida, niillä voi vuorotella tai niitä voi soittaa tuttina.

- Pohditaan muotoa: Onko sävellyksellä huippukohta? Millaisia dynamiikkoja teoksessa on? Lisätään nyansseja, karakterimerkintöjä, dynamiikkoja.

- Esitetään teos (graafisen/perinteisen/sekatekniikka-) partituurin mukaan

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Halutessa voidaan käyttää kännykkää tai muuta äänityslaitetta.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tehtävä soveltuu ryhmä- tai pienryhmätyöskentelyyn.

Tehtävän voi toteuttaa kotoa tai luokasta löytyvillä käyttöesineillä/äänilähteillä eli found objecteilla. Kierrellään luokassa ja mietitään, millaisia ääniä sieltä löytyy, ja soitetaan niitä tekemällä niillä yhteinen äänimaisema. Esimerkiksi siten, että joku aloittaa viivottimen taivutuksen tuottamilla rämähdyksillä pöytää vasten, joku tulee mukaan tuolin koputuksella, kuulakärkikynän naksutuksella, oven narinalla jne.

Jos käytössä on teknologista välineistöä, teos voidaan toteuttaa myös kokonaan äänitetyillä konkreettisilla äänillä.

Lisämateriaali

Kuunneltavaa esimerkiksi:

Pierre Schaeffer: Etude aux chemins de fer (1948)

John Cage: 4´33 (1952)

Bernard Mâche: Korwar (1972)

Trevor Wishart: Vox 5 (1986)

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT