53.
Koulumatkasävellys
Millaisia kiinnostavia ääniä ympäristössä kuulemme? Millaisiksi ne voivat transformoitua omilla soittimilla tai miten niitä voi imitoida esimerkiksi luokasta löytyvillä käyttöesineillä (found objects)? Tämä tehtävä on löytöretki sointivärien maailmaan.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan uutta sointiväreistä ja soitinnuksesta. Keskiössä konkreettinen musiikki tai found objects.
Konkreettinen tuotos
Laajennettuihin soittotekniikoihin pohjautuva sävellys tai äänimaisema
Valmistautuminen
Annetaan kotitehtäväksi tuoda kiinnostava sointi tunnille koulumatkalta. Valmentavana tehtävänä voidaan kuunnella konkreettista musiikkia tai hiljaisia ääniä (ks. Lisämateriaali).
Tarvittaessa valmistavana harjoituksena jokin graafiseen notaatioon keskittyvä tehtävä, esim. 48. Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon.
Työskentelyn eteneminen
- Kukin oppilas tuo kiinnostavan soinnin tunnille koulumatkaltaan. Äänen voi myös äänittää.
- Oppilas kuvailee ääntä tunnilla. Jos sointi on tallennettu, kuunnellaan se yhdessä.
- Mietitään ryhmässä, miten äänen voisi toteuttaa omalla soittimella, omalla äänellä tai luokasta tai kotoa löytyvillä käyttöesineillä (found objects).
- Lajitellaan oppilaiden tuomat äänet omiin kategorioihinsa, esim. terävät äänet, hiljaiset äänet, huokoiset äänet, karheat äänet, narisevat äänet, kirkkaat äänet, kristallimaiset äänet jne.
- Mietitään ja kokeillaan pienryhmissä, miten äänet voivat kehittyä ja yhdistyä. Miltä kuulostaa esimerkiksi, jos lyhyitä hiljaisia ääniä laittaa useita peräkkäin ja päällekkäin ja niitä yhdistää huokoisten äänten kanssa?
- Imitoidaan muiden keksimiä sointeja korvakuulolta ja esitellään koko ryhmälle pienryhmien/parien/yksittäisten oppilaiden pohdinnat ja kokeilut.
- Sovitaan teoksen kokoonpano ja mietitään soittimien äänialoja sekä ominaispiirteitä.
- Kootaan ryhmän soinnit yhteiseksi äänipartituuriksi, joka voi olla äänistä riippuen osittain tahtilajeihin sidottu tai vapaarytminen, tahtiviivaton ja graafinen tapahtuma. Jollakin soinnilla voi olla selkeä rytmihahmo, toinen voi olla vaikka pilvimäinen tekstuuri. Nuotinnetaan yksityiskohtia perinteisellä tai graafisella notaatiolla.
- Soinnit voivat siirtyä soittimelta toiselle, kerrostua, sointeja voi imitoida, niillä voi vuorotella tai niitä voi soittaa tuttina.
- Pohditaan muotoa: Onko sävellyksellä huippukohta? Millaisia dynamiikkoja teoksessa on? Lisätään nyansseja, karakterimerkintöjä, dynamiikkoja.
- Esitetään teos (graafisen/perinteisen/sekatekniikka-) partituurin mukaan
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Halutessa voidaan käyttää kännykkää tai muuta äänityslaitetta.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävä soveltuu ryhmä- tai pienryhmätyöskentelyyn.
Tehtävän voi toteuttaa kotoa tai luokasta löytyvillä käyttöesineillä/äänilähteillä eli found objecteilla. Kierrellään luokassa ja mietitään, millaisia ääniä sieltä löytyy, ja soitetaan niitä tekemällä niillä yhteinen äänimaisema. Esimerkiksi siten, että joku aloittaa viivottimen taivutuksen tuottamilla rämähdyksillä pöytää vasten, joku tulee mukaan tuolin koputuksella, kuulakärkikynän naksutuksella, oven narinalla jne.
Jos käytössä on teknologista välineistöä, teos voidaan toteuttaa myös kokonaan äänitetyillä konkreettisilla äänillä.
Lisämateriaali
Kuunneltavaa esimerkiksi:
Pierre Schaeffer: Etude aux chemins de fer (1948)
John Cage: 4´33 (1952)
Bernard Mâche: Korwar (1972)
Trevor Wishart: Vox 5 (1986)
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä