Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


40.

Klangfärg och spelteknik i ett stycke

Ta med ditt instrument, prova på alternativa spelsätt och fokusera på klangfärg (timbre). Skapa ett gemensamt musikstycke i klassen. Garanterat nytt och roligt!

 

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att prova på alternativa speltekniker på ditt instrument (eng. extended techniques, ungefär "utökade spelsätt"). Att skapa ett stycke utgående från nya spelsätt. Att delta i ett gemensamt kreativt arbete.

Konkret resultat

Ett improvisatoriskt musikstycke med många olika speltekniker. Spännande blandningar av klangfärger.

Förberedelse

Eleverna ska ha med sina instrument till lektionen. Instrument som finns i klassrummet, exempelvis små slagverk, kan vara bra som komplement. Se till att boka tillräckligt många rum så att ni kan arbeta i smågrupper. Grupper på mellan tre och åtta personer fungerar bäst.

(Planeringen utgår från gruppundervisning på musikskolan i ämnen som "musikens grunder", "gestaltning av musik" eller "musikteori", övers. anm.)

Instruktioner

• Prata om begrepp som klangfärg (timbre) och "alternativ spelteknik" (eng. extended technique). Lyssna på exempel och titta på partitur. Lämpliga musikverk är till exempel "Threnos för Hiroshimas offer" av Krzysztof Penderecki och "NoaNoa" av Kaija Saariaho.

• Till nästa gång får eleverna i läxa: "Fråga din instrumentallärare om alternativa speltekniker för ditt instrument och öva på att spela dem". Det här fungerar speciellt bra om instrumentalundervisningen på musikskolan är i enskild form.

• Nästa gång gruppen möts presenterar eleverna i tur och ordning alternativa speltekniker på sina instrument. Det går bra att visa en video om någon inte vill spela själv.

• Skapa musik tillsammans utifrån de alternativa speltekniker som ni presenterat. Dela in er i smågrupper om det behövs. Tips! Sätt fantasin igång genom att använda bilder, målningar, berättelser eller dikter som inspiration. Det är också möjligt att först skriva en berättelse i grupp.

• Tips! Gör stycket i flera små delar. Låt varje del utgå från en idé av olika sort, exempelvis text, klangfärg, harmoni, melodi, rytm, kontrapunkt, stämning och känslor med mera.

• Arbetet får gärna omfatta flera lektioner, 30-45 minuter åt gången. Avsluta alltid lektionen med att spela in det halvfärdiga stycket. Nästa lektion är det lättare att komma igång då man har inspelningen som stöd.

• Inspelningen är även ett bra verktyg då man vill utveckla stycket. Lyssna på inspelningen, fundera på dramaturgi och timing.

• Läraren hjälper till med det kreativa arbetet genom att ställa frågor. Säg ja till idéer och spinn vidare med nya frågor: "Vad händer sen?".

• Det färdiga verket kan framföras på en konsert. Alternativt: spela in stycket på video och skicka den färdiga videofilen till alla i klassen så att man kan se på den hemma.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Att lyssna på:

Penderecki: Threnos för Hiroshimas offer
Saariaho: Noa Noa.

Ytterligare kommentarer om övningen

Barn och unga är nyfikna och öppensinnade, de tycker att nya speltekniker är roliga.

Att prova på alternativa speltekniker påverkar elevers attityder till nutida konstmusik, ofta positivt.

Instrumentallärare har berättat att vissa elever lärt sig slappna av mer då de provat på annorlunda spelsätt.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER