40.
Soitinten erilaisia sointivärejä hyödyntävä sävellys
Tutustutaan eri soitinten laajennettuihin soittotapoihin ja sointiväreihin sekä opetellaan soittamaan niitä, ja keksitään yhdessä kappale näitä soittotapoja hyödyntäen. Lopputuloksena on mielenkiintoiselta ja hauskalta kuulostava sävellys!
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan oman ja muiden soitinten laajennettuihin soittotapoihin ja sointiväreihin ja hyödynnetään niitä luovassa, improvisatorisessa prosessissa yhtenä keinovarana
Konkreettinen tuotos
Sointivärimaailmaltaan monipuolinen, improvisatorinen teos
Valmistautuminen
Oppilaat tarvitsevat omat soittimensa tunneille mukaan. Niiden lisäksi voidaan käyttää luokkasoittimia. Jos oppilaista muodostetaan useampia 3-8 hengen ryhmiä, tarvitaan kullekin ryhmälle oma tila käyttöön.
Työskentelyn eteneminen
• Tutustutaan sointiväri-käsitteeseen sekä uudempiin soittotapoihin nykymusiikkiteoksia kuuntelemalla ja partituureja tutkimalla. Referenssiteoksia esimerkiksi Penderecki: Valituslaulu Hiroshiman uhreille, Saariaho: Noa Noa.
• Oppilaille annetaan tehtäväksi kysyä soitonopettajaltaan oman soittimensa laajennetuista soittotekniikoista ja niiden toteuttamisesta sekä opetella opettajan kanssa soittamaan niitä.
• Musiikin hahmotustaitojen tunneilla oppilaat esittelevät toisilleen oman soittimensa erilaisia sointivärejä joko itse soittaen tai taltiointien avulla.
• Esittelyjen jälkeen oppilaat keksivät yhdessä erilaisia sointivärejä hyödyntäen teoksen. Teoksen lähtökohtana voidaan käyttää esim. jotain kuvaa/maalausta, olemassa olevaa tai itse keksittyä tarinaa/runoa, erilaisia tunteita tai tunnelmia.
• Kutakin kappaleen kohtaa voidaan lähestyä erilaisesta näkökulmasta: teksti, sointiväri, harmonia, melodia, rytmi, fraseeraus, kontrapunktiikka, tunnelma, tunne.
• Teosta kehitellään useamman tunnin aikana 30-45 minuuttia kerrallaan. Kunkin tunnin lopuksi kappale äänitetään seuraavaa tuntia varten.
• Äänitteen avulla voidaan myös kuunnella, miten kappaleen ajoitukset ja dramaturgia toimivat.
• Opettaja voi ohjata prosessia esittämällä ryhmälle kysymyksiä, joiden avulla luomisprosessi etenee.
• Valmis teos voidaan esittää konsertissa. Se voidaan myös kuvata ja toimittaa taltiointi oppilaille kotiin katsottavaksi.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Kuunneltavia teoksia:
Penderecki: Valituslaulu Hiroshiman uhreille
Saariaho: Noa Noa.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Oppilaat ovat erittäin avoimia soitinten erilaisten sointivärien suhteen ja kokevat monet sointivärit hauskoina.
Suhtautuminen nykymusiikkia kohtaan on monilla oppilailla muuttunut positiivisemmaksi, kun omaa soitinta on saanut soittaa totutusta poikkeavilla tavoilla.
Soitonopettajat ovat myös kertoneet, että oppilaan soittoon on voinut tulla uudenlaista rentoutta erilaisten soittotapojen myötä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä